Si vols cobrar un bon sou, potser hauries de plantejar-te viure o treballar a Esplugues de Llobregat! Segons les últimes dades de l’Observatori del Treball i Model Productiu, aquest municipi del Baix Llobregat és el que té els salaris més alts de Catalunya entre els pobles amb més de 40.000 habitants. De mitjana, els treballadors d’Esplugues cobren 39.214,63 euros a l’any, molt per sobre de la mitjana catalana, que és de 30.515,34 euros.
Per entendre la magnitud de la diferència, només cal mirar l’altre extrem del rànquing. A Lloret de Mar, el sou mitjà és de 21.179,55 euros, cosa que suposa una diferència de més de 18.000 euros respecte a Esplugues! També es queden lluny de la part alta ciutats com Blanes (22.749,61 euros) i Santa Coloma de Gramenet (22.989,66 euros).
En canvi, altres municipis que es mantenen a prop d’Esplugues són Gavà (36.446,64 euros) i Sant Cugat del Vallès (35.731,01 euros), que també formen part del top 3 de les localitats amb els sous més alts.
L’informe revela diverses claus per entendre per què hi ha tantes diferències entre municipis i perfils professionals. Per exemple, els homes continuen cobrant més que les dones, amb un sou mitjà un 20% superior (33.765 euros enfront dels 27.060 euros de mitjana femenina). També hi ha una gran desigualtat segons l’edat: les persones d’entre 45 i 64 anys són les que cobren més (34.272,17 euros), mentre que els més joves encara es mouen en sous al voltant dels 20.000 euros anuals.
A més, la formació i el tipus de feina tenen un pes clau. Els enginyers, llicenciats i alts directius són els que guanyen més, amb una mitjana de 56.231,34 euros anuals, gairebé el doble del salari mitjà! En canvi, els treballadors no qualificats i els menors de 18 anys són els que cobren menys, amb sous que poden arribar a ser inferiors als 10.000 euros a l’any.
Tot i les desigualtats, hi ha una bona notícia: el salari mitjà a Catalunya ha augmentat un 5,1% en un any i un 24,5% des del 2016. Això vol dir que, en general, es cobra més ara que fa uns anys. Però compte, perquè també han pujat els preus de la vida, i l’augment real del poder adquisitiu ha estat només del 3,6% en set anys.