Aquest curs escolar va entrar en vigor amb una normativa que restringia l’ús dels mòbils als centres escolars. Concretament, es prohibia el seu ús a infantil i primària, però es permetia a secundària si es considerava que hi havia una finalitat educativa.
Ara, Educació vol anar més enllà i ha demanat que s’avaluï ampliar la prohibició també a l’ESO. El Departament d’Educació ha plantejat ampliar la prohibició del mòbil a l’aula a totes les etapes educatives, és a dir, també a l’ESO. A més, també vol restringir l’ús de pantalles a infantil. De fet, també es vol revisar l’ús de tots els dispositius digitals que es fan servir les aules, com ordinadors i tauletes, i es planteja restringir tota mena de pantalles a l’educació infantil.
Tot això, ho avaluaran una cinquantena d’experts en diversos àmbits com la tecnologia, l’educació, la salut i la ciberseguretat. L’objectiu és mesurar l’impacte de la digitalització en l’aprenentatge i en el sistema educatiu, així com establir pautes per a un ús responsable.
La previsió és que la comissió tingui a punt per al curs 2025-2026 un seguit de pautes i recomanacions per als centres i una guia per a les famílies.
I és que les dades apunten a un problema clar d’addicció al mòbil pel que fa als joves adolescents. Segons dades del Ministeri de Sanitat, l’addicció als mòbils ha crescut entre els adolescents, d’un 16% a un 27% en menys d’una dècada.
El percentatge de joves d’entre 14 a 18 anys que declaren dormir menys per estar connectats a internet de manera freqüent o molt freqüent només suposava un 14% en el 2014, i ara s’ha anat augment fins al 21,5%.