El Departament d'Educació ha comunicat als centres que a partir del curs 2025-2026 hauran d'introduir canvis en matèries de batxillerat per l'aplicació de la llei estatal LOMLOE. Les mateixes fonts han assegurat que el que es fa són canvis puntuals per adequar el currículum a la normativa, però no suposa una modificació general d'aquest.
Les modificacions es faran a partir del curs vinent per aquells alumnes que comencen batxillerat i, per tant, no afecten els que han iniciat l'etapa aquest curs -ni per als que ara estan a segon de batxillerat-.
En total són cinc canvis. El primer d'aquests és el pas de matèria de modalitat a optativa de les assignatures literatura catalana i literatura castellana. Els estudiants podien optar per aquestes dues assignatures entre les dues matèries de modalitat a escollir a segon de batxillerat. Ara, aquestes passaran a ser optatives, de les quals se'n poden escollir anuals o trimestrals.
Un segon canvi afecta la via científica, on a primer de batxillerat a partir del curs vinent els alumnes cursaran biologia, geologia i ciències ambientals en una única matèria. Actualment, biologia era una matèria i geologia i ciències ambientals una altra. El mateix passa amb física i química, que es fusionen en una sola assignatura.
Un tercer canvi és el nom d'algunes matèries. En aquest sentit, llengua i literatures gregues passa a ser grec, llengua i literatures llatines passa a ser llatí i funcionament de l'empresa i disseny de models de negoci esdevé empresa i disseny de models de negoci. Aquests canvis es fan per tal que els noms de les assignatures coincideixin amb els que marca la normativa estatal.
El quart canvi és a la modalitat d'humanitats i ciències socials, on els alumnes hauran de cursar les matemàtiques aplicades a les ciències socials i no tindran l'opció, com fins ara, de fer les de la via científica.
Per últim, el treball de recerca comptarà a la ponderació de la nota final com una assignatura més, i no el 10% que suposa actualment.
Per evitar que aquests canvis suposin una reducció de les hores lectives d'aquestes temàtiques, el Departament d'Educació ha dissenyat fins a cinc itineraris amb assignatures optatives que han de permetre completar l'oferta i mantenir la càrrega lectiva que hi havia fins ara en aquests àmbits, sempre que els centres ho vulguin. Així per exemple es podrà oferir una assignatura optativa denominada reptes de física i química, que permetrà completar l'assignatura de física i química.
En concret s'han dissenyat cinc itineraris partint de perfils pensats segons l'orientació de futur que vulgui cada alumne.