La polèmica ha esclatat una gran a les xarxes socials. Tot plegat, ha començat arran de la revelació que Inditex estaria proporcionant targetes regal a algunes influencers perquè gastin en les seves botigues. Una pràctica molt comuna entre influencers i marques de roba.
La controvèrsia ha començat quan la microinfluencer Mada Mariño ha publicat un vídeo a TikTok afirmant que rebia mensualment una targeta de 150 euros d'Inditex per comprar roba, fet que li permetia continuar creant contingut de moda. Aquesta revelació va sorprendre tant seguidors com altres influencers, algunes de les quals, com Marina García, han expressat dubtes sobre la veracitat d'aquestes afirmacions, desencadenant una tempesta mediàtica.
@madamarino Porque PARECE, que ALGUNAS influs tienen dinero infinito en zara? Me parece super necesario explicar estas cosas!! porque sino las tefes se vuelven un consumismo extremo y las influs parecen locas del zara... este es mi caso y os aseguro que a partir de ahora voy a ser mucho mas directa con todo lo que cuento💓 pronto os regalo una tarjeta!!!
♬ sonido original - madamarino
Moltes influencers han fet vídeos explicant com marques com Pull&Bear, Stradivarius o Bershka els envien cada mes una targeta amb diners per gastar en productes de les seves botigues. Altres, però, ho han negat o fins i tot s’han preguntat per què elles no ho han rebut i altres influencers amb menys seguidors sí que disposen d’aquestes targetes.
El tema ha escalat ràpidament perquè molts seguidors i altres creadors han interpretat algunes d'aquestes reaccions com una forma de "bullying" cap a Mariño, fet que ha alimentat el debat a les xarxes socials. La controvèrsia ha posat al descobert la falta de transparència en les col·laboracions entre marques i influencers, així com les desigualtats en les oportunitats que reben les diferents creadores de contingut dins d'un mateix sector.
@juditcanovas Creo que los comentarios de esas creadoras no van con mala intención pero ponerlo en duda sienta mal y os lo digo por experiencia☺️
♬ sonido original - Judit Canovas
@paauulzz_ verdad verdadera de la tarjeta inditex
♬ original sound - Paula
La situació també ha reobert el debat sobre la publicitat a les xarxes socials. La llei és clara i exigeix que els influencers facin constar de manera explícita si el contingut que publiquen està patrocinat, és a dir, si han rebut una compensació a canvi de promocionar un producte o servei. Això inclou des de pagaments fins a productes regalats, com és el cas de les targetes d'Inditex. Les etiquetes més utilitzades són #ad o #publi quan es tracta d'una col·laboració remunerada, mentre que #gifted s'utilitza per indicar productes que els han estat regalats, sense una obligació directa de publicitat.
Molts influencers sovint s'enfronten a crítiques per no etiquetar correctament els seus continguts, ja que alguns prefereixen no revelar que estan participant en campanyes publicitàries per mantenir una aparença més autèntica davant la seva audiència.