El juliol del 2022 va entrar en vigor una nova Llei General de Comunicació Audiovisual (LGCA) per
regular el paper de les persones que tenen un impacte en la societat a través de les plataformes digitals.
Aquesta llei consolida la creació del Registre Estatal de Prestadors del Servei de Comunicació Audiovisual i els
influencers i
streamers més famosos hi hauran d'estar inscrits. La finalitat és regular la seva activitat i, per fer-ho,
diferenciaran entre el tipus de servei que ofereixen, si el seu públic es troba majoritàriament en una comunitat autònoma o si el contingut està dirigit a tots els usuaris.
És a dir, segons l'esborrany del nou Reial de Decret de la Llei Audiovisual, que encara ha de ser aprovat, els
influencers i
streamers hauran d'estar inclosos al Registre Audiovisual.
A més, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) indica que també s'hauria de classificar de manera separada els
prestadors de contingut associats al vídeo dels que només fan servir àudio.
I com afectarà els creadors de continguts?
Aquesta nova llei implantarà un codi de conducta per tal de protegir més els usuaris. En concret, es vol intentar lluitar contra aquells continguts que es considerin "no beneficiosos" per a la salut. Caldrà veure ara qui tipus de vídeos s'inclouen en aquests grup.
Un altre dels apartats que generen polèmica és el de "protecció dels usuaris enfront de la desinformació". És a dir, el govern podrà sancionar i, fins i tot, tancar aquells canals que ells considerin que estan desinformant. Aquesta llei, però, no només suposarà multes als creadors, sinó que també contempla ajudes a aquells canals que fomentin actituds positives.