Tant les últimes competències bàsiques de sisè de primària del 2021 com les de quart d'ESO del 2022, mostren una
davallada en les assignatures de matemàtiques, de llengua catalana i de llengua anglesa.
Per fer front a aquesta situació, el Departament d'Educació ha publicat un dossier amb diverses mesures. L'informe es titula
"Actuacions de compensació en competències bàsiques" i una de les seves principals conclusions ha estat que
la pandèmia ha incidit de manera molt notòria en aquesta davallada. Per combatreu-ho, s'incrementaran les activitats de formació permanent del professorat i es faran
Clubs de Matemàtiques adreçats a docents.
En el cas de les matemàtiques,
la puntuació mitjana ha estat la més baixa des que s'avaluen els alumnes de quart d'ESO, amb 5,5 punts de davallada, gairebé el mateix descens que en el cas dels alumnes de sisè de primària. Per això, el govern creu que cal introduir "diferents models i pràctica per millorar la comprensió".
Pel que fa a la llengua catalana, a sisè la davallada va ser de 4 punts i a l'ESO de 2,4 punts respecte a l'any anterior. Com a mesura per millorar la situació, al març es faran "
proves orals en què s'avaluarà la capacitat d'expressió i la fluïdesa". També es vol reforçar la competència lingüística del professorat i per aquest motiu s'oferiran moltes més places per obtenir el C2 de català.
Per tal de millorar l'aprenentatge de la llengua anglesa, el Departament d'Educació impulsarà les
activitats d'immersió dirigides als centres d'alta complexitat. A més, la formació dirigida al professorat es doblarà i es començaran a fer proves lliures per acreditar el nivell C2 d'anglès. També es vol millorar els coneixements dels alumnes a través de les escoles oficials d'idiomes i fomentar els intercanvis i la mobilitat amb
Erasmus+, eTwinnig o Global Scholars.
Les proves de competències bàsiques que van fer a l'estiu els alumnes de quart d'ESO del 2022 van revelar que el nivell ha baixat notablement. En comparació amb cursos anteriors, els alumnes van treure pitjors notes en totes les matèries. L'informe del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu va constatar un retrocés dels coneixements tant en
llengua catalana (2,4 punts), castellana (2,8 punts) i anglesa (2,1 punts).