El concepte de Black Friday es va originar a Filadèlfia als anys 60. El terme era utilitzat pels agents de policia encarregats de regular el tràfic per referir-se a
la quantitat de cotxes que abarrotaven els carrers d'aquesta gran ciutat el dia de després d'Acció de Gràcies. Era un dia que la gent acostumava a sortir per aprofitar les rebaixes dels petits comerços i per això hi havia tant moviment.
Avui dia, les empreses han canviat el concepte de
Black Friday, convertint-lo en
un dia ple de rebaixes que impulsa el consumisme. A més, les ofertes solen estar disponibles durant tota una setmana i s'allarga fins al
Cyber Monday, que és el mateix, però les ofertes només apareixen a les botigues
online.
La celebració d'aquest dia ha anat creixent en els últims anys i molts han començat a
denunciar el consumisme que promou. Als EUA cada any se solen reunir persones per protestar contra les conseqüències de comprar compulsivament i han aparegut iniciatives com el
Buy Nothing Day, que convida a tota la població a no comprar res l'últim dissabte de novembre per tal de compensar el
Black Friday.
De la necessitat de comprar conscientment també ha aparegut la iniciativa
Green Friday. Algunes empreses com Patagonia, Ecoalf i Ikea s'han unit al moviment i ha posat en marxa iniciatives que promouen
el consum responsable o la reutilització de productes. Aquesta iniciativa també té en compte l'emergència climàtica i intenta crear consciència que els recursos del planeta són limitats. En comptes de comprar tant, incita a
reduir, reutilitzar i reparar.