El ministre de l'interior
Fernando Grande-Marlaska ha anunciat que la Direcció General de Trànsit (
DGT) crearà un
carnet especial per conduir microcotxes elèctrics a partir dels 16 anys. El nou permís serà de tipus
B1 i regularà aquells vehicles que assoleixin una
velocitat màxima de 90 km/h, siguin quadricicles pesats -és a dir que
no superin els 400 quilos de pes (bateries a banda) o els 550 quilograms en el cas d'aquells que es destinin al transport de mercaderies- i tinguin una
potència de motor no superior als 15 kw.
Aquest permís ja és en aplicació a països com França, Regne Unit, Itàlia i la veïna Portugal. Marlaska ha explicat que allà on ja està en vigor "dona bons resultats" i que
l'objectiu és "afavorir la mobilitat dels més joves que viuen en l'àmbit rural".
El nou
permís serà similar al del carnet AM, que permet els joves a partir de 15 anys conduir ciclomotors de dues o tres rodes i quadricicles lleugers que, en cap cas, poden superar els 50 centímetres cúbics, els 45 km/h de velocitat o els 425 quilos de pes. El carnet B1, sota el qual es tramitarà aquest nou permís per a microcotxes elèctrics, ja es contempla a la Directiva 2006/126/CE. No obstant això,
aquesta directiva no distingeix entre la formació teòrica del B i del B1 i deixa a cada país triar el contingut de l'examen.
Pons Seguretat Vial i Aedive, impulsores de la creació d'aquest permís, defensen que la
formació teòrica ha de ser
equivalent en ambdós permisos, però per l'
examen pràctic sí que defensen que hi hagi
diferenciació. Segons l'INE, aquest nou permís farà que prop d'un
milió de persones puguin tenir un primer accés en el món de la conducció de la mà de la mobilitat elèctrica.
A més a més, aquests microcotxes elèctrics afegiran un element més de seguretat respecte als vehicles de categoria M, els habituals per al transport de persones: tindran
estructures de protecció en cas de bolcar, les conegudes com a ROPS.