Els Breadtubers són un grup d'activistes de YouTube que volen silenciar l'extrema dreta a les xarxes. Es tracta d'un corrent força recent que intenta entrar en l’algoritme de vídeos amb tendències xenòfobes o totalitaries per impedir que creixi.
Aquest
moviment està format principalment per activistes d’esquerres, i comença a tenir popularitat als Estats Units i alguns països d’Europa. Sobretot en aquells estats on l'ultradreta està en auge. Els breadtubers utilitzen les mateixos títols, descripcions i etiquetes que les personalitats d’ultradreta de Youtube. Així, als usuaris que els consumeixen els apareixen els continguts que ho desmonten.
Com és el seu contingut?
És cert que Youtube s’ha guanyat la reputació de facilitar la radicalització de l’extrema dreta i la difusió d’idees antisocials.
Per això, el contingut que pengen els
Breadtubers són videos d’ells parlant i desmuntant els mites de l’ultradreta.Generalment són ells mirant a càmera i parlant d’un tema concret. Això sí, no es limiten a criticar l’ultradreta. L’estil és teatralitzat: van disfressats i recreen diferents personatges. Agafen un tema i el satiritzen.
La breadtuber més popular ara mateix és la Wynn, i el seu canal es diu ContraPoints. Ja té gareibé un milió i mig de subscriptors i penja coses com aquesta:
Altres breadtubers famosos són Abigail Thorn, creadora de Philosophy Tube; Harris Brewis, creador de Hbomberguy; i Lindsay Ellis, creadora d’un canal que porta el seu nom. A tots els uneix un interès comú de combatre l’extrema dreta a la xarxa i la voluntat de comprometre’s amb qüestions socials i polítiques. I a més de parlar de política també parlen d’altres interessos propis, com ara el cinema, els videojocs, la cultura popular, la història i la filosofia.