Repensar l'educació i "sacsejar" el sistema: això és busca el
programa Escola Nova 21. El seu director, Eduard Vallory, explica que l’objectiu és adequar l'ensenyament als reptes i necessitats actuals. En altres paraules,
dotar d'eines els alumnes per resoldre problemes de la vida real, en comptes d'exigir que s'aprenguin de memòria les comarques de Catalunya i les hagin de recitar quan el mestre ho demana, per exemple. El que defensa Escola Nova 21 és el que consta a
l’Agenda 2030 en matèria d’educació.
L'Agenda
aposta per preparar els alumnes perquè sàpiguen desenvolupar-se i trobar les respostes que necessiten, i que això es faci possible a través d'una actualització del sistema educatiu, orientat en aquesta línia. La Maquinista, de Sant Andreu de Barcelona, forma part d’Escola Nova 21 des de fa dos anys, quan va iniciar-se el programa.
Però en què consisteix Escola Nova 21 i l'educació competencial de l'escola La Maquinista? Anem per parts. La iniciativa ha fet de paraigua a aquests projectes que trenquen amb el model educatiu instaurat i tradicional i que
aposten per un treball competencial, en lloc de memorístic, prioritzant altres aprenentatges i amb metodologies diferents", diu Vallory.
El passat 19 de desembre, la Generalitat i diversos municipis van acordar que el procés d’actualització educativa
Escola Nova 21 passés a ser una política pública. Això es tradueix, com explica el mateix director del programa, en què el sistema educatiu d'aquesta escola s'implanti en la resta de centres de Catalunya
. Així doncs, en l'educació del futur, la qual ja està arribant, es tindrà més en compte l'aprenentatge del dia a dia i no tant els exàmens o les proves.
Escola La Maquinista a Barcelona. Foto: Josep M Montaner.