Has sentit parlar del “queer-baiting”? Consisteix en jugar amb la identitat de gènere a través de l’art amb l’excusa d’intentar acabar amb la discriminació i els estereotips de gènere o de sexe.
I per què apareix aquest concepte? Doncs perquè
molta gent acusa a artistes i celebrities d’aprofitar-se de les circumstàncies per atraure al col·lectiu LGTBIQ+, simplement per promocionar-se. Cantants com Ariana Grande o l’escriptora de Harry Potter, J.K. Rowling han estat molt criticades per fer això.
Les últimes crítiques per fer “queer-baiting” són per la marca Calvin Klein. En el seu nou anunci es veu a la model Bella Hadid i a la “influencer” Lil Miquela fent-se un petó.
El lema de la campanya és “I Speak My Truth in #MyCalvins” (dic la veritat en les meves Calvin). Tot això per fer honor al col·lectiu, a la inclusió, a l’acceptació d’un mateix, a l’amor lliure i a la sexualitat fluïda.
Fins aquí tot normal, si no fos perquè
la model Bella Hadid és heterosexual (té una relació amb el cantant TheWeeknd des de fa anys) i mai ha dit que se senti atreta per cap altre gènere sexual;
i la famosa influencer Lil Miquela, ni tan sols és real... és un personatge animat!
Molts seguidors i seguidores de la marca i usuaris de Twitter
han acusat Calvin Klein de “queer-baiting” i d’utilitzar el “lesbianisme” pel seu propi benefici i sense representar realment el col·lectiu als mitjans de comunicació.
The Calvin Klein ad where Bella Hadid makes out with Lil Miquela...
1. Stop using lesbianism to sell your clothing.. we’re not garnish for men
2. Should have been me
— Berkin Koluglu (@koluglu)
16 de maig de 2019
Davant les crítiques l’empresa ja ha respost: “Des de Calvin Klein donem la benvinguda a tot tipus de crítiques constructives de la nostra comunitat. El concepte per la nostra última campanya és promoure la llibertat d’expressió per un ample rang d’identitats, incloent un espectre d’identitats sexuals i de gènere. Aquesta campanya en concret va ser creada per desafiar les normes convencionals i els estereotips a la publicitat. En aquest vídeo explorem les línies difoses que existeixen entre realitat i imaginació”.
“Entenem i ens adonem que mostrar a algú que s’identifica com a heterosexual en un petó homosexual es pot percebre com ‘queer-baiting’.
Com empresa amb una llarga tradició en la defensa dels drets LGTBIQ+, no era la nostra intenció fer una mala representació d’aquesta comunitat. Demanem disculpes per qualsevol ofensa que haguem pogut causar”, afegia la marca per disculpar-se.