Em poso vermella per tot
Hola nois! Fa més d'un any que vaig començar a posar-me nerviosa quan parlava davant de la classe, o llegia en veu alta (encara que sé fer-ho bé)però a més d'això començava a suar i em posava més vermella que un tomàquet. Poc a poc em va anar passant més seguit i he arribat a un punt al que em poso super vermella en qualsevol ocassió: parlant amb les amigues, amb el profes; la gent en general (encara que hi tingui molta confi),inclús amb els meus pares!! Imagina´t quan parlo d'algo que em dona vergonya!! Pensava que la gent no ho notaria però sí, ho fan i molts cops m'ho diuen i llavors em poso més i més vermella. Ja no puc més amb aixó, a més sempre he sigut una persona oberta i tal, però aixó m'està tancant, em sento insegura perquè em resulta taaaan incómode...pff, no sé que fer ja...espero que em pugueu ajudar! Gracies :)
InterPersonal

Hola klsslnglnthesky. Sóc l'Assumpta Muns, psicòloga d'Interpersonal.
L'eritrofòbia o "por a posar-se vermell", és un problema que afecta a moltes persones. És una tendència constitucional a omplir ràpidament els vasos capil·lars del rostre, en situacions com les que expliques tu (parlar en públic, persones que no coneixes, etc) i que et generen un estat d'ansietat. Però que a la llarga també es poden generalitzar a d'altres contextes. El què està clar és que en ocasions comporta patiment i dificultats per fer una vida normal. De fet és com una resposta del teu cos davant una situació diríem que "amenaçant" inicialment, i pot estar relacionada amb la timidesa Hi ha gent que els comencen a suar les mans, o que se'ls posen glaçades,, tenen taquicàrdies, els tremola la veu, etc....Seria semblant.
És difícil saber, en cada cas, què és primer, si la timidesa o el posar-se vermell. En qualsevol cas, la por a posar-se vermell en públic pot condicionar molt la vida de la persona, que està sempre pendent de no posar-se vermell i que pot acabar evitant les situacions en les que es pot posar vermell, per exemple, evitar parlar o evitar moltes situacions socials; sempre intenta passar desapercebut i ho fa des de l'angoixa, la inseguretat i la por al ridícul.
Tot el que facis per evitar posar-te vermell, empitjora el problema. Doncs a les situacions desagradables en què et poses vermell, s'hi afegeixen moltes hores de patiment tot anticipant la situació temuda. Només hi ha un camí, i no és fàcil: Aprendre a mantenir la conversa a pesar de que et posis vermell. Si tu no t'atures, si segueixes parlant, els altres li donen menys importància i no hi afegeixes les actituds d'inseguretat que mostres quan notes l'escalfor a la cara. Intenta provar-ho, no deixis de fer coses per aquesta por i diga't a tu mateixa: "i si em poso vermella...què passa...", per tal de treure-li importància.
Gràcies per la teva confiança. Espero haver-te ajudat.
Assumpta Muns Altarriba
www.facebook.com/assumpta.munsaltarribapsicologa
www.interpersonal.cat