tallar relació dependent/tòxica
Tinc una relacio toxica amb la meva parella, que portem molts anys junts. Fa temps que em ronda deixar-la perque sempre m'ha manipulat, m'ha fer coses greus, em passo la majoria del temps deprimida i no em fa be, ja no l'estimo tant i més coses pero mai he fet el pas, és com que ho he anat posponent, especialment per pors, creença de que canviarà i dependència emocional greu. He anat passant l'estona, pero ara que som mes adultes es com que ja penso en independitzar i tal i sé que no serà possible conviure sanament i apaart estem a moments vitals diferents, diferent nivell adquisitiu, etc. Tot i això, sento que l'estimo, pero es dependencia probablement.
Com he dit, no la he deixat principalment pel vincle tòxic i l'enganx que encara tinc per aquesta persona, he anat desenganxantme poc a poc pero encara aixi em costa molt, portem anys junts, molta rutina, experiències..
Voldria donar el pas de tallar pero sempre em poso excuses, tipo “es que tinc roba a casa seva i hauria de recuperarla abans”, “hem quedat d'aqui 3 setmanes amb uns amics i no podria cancelar el plan si tallem” i no hi ha manera, a sobre el meu millor amic i el meu pare ho saben i tinc molta presio per part del pare de que talli ràpid perque m'estima i sap que no em fa bé, pero sento que els decepciono perque dic que si que ho fare i porto molt temps sense acabar de donar el pas. Sento que estic perdent els millors anys, sabent perfectament que no vull un futur amb ella, però la por extrema no em deix.
La idea de tallar se'm va acudir fortament fa 7 mesos, ni que ho porto plantejant molt abans però era molt més depenent d'ella. Fa uns 4 mesos vaig estar a punt, li vaig dir moltes coses que no m'agradaven de la relació però jo estava tan fluixa que no vaig ser capaç de dirli de tallar quan em preguntava "que vols fer amb la relació?"...
Crec que també depèn molt de mi perque no te amigues casi i no hi ha manera que proposi ella de tallar, quan se'li nota que m'odia perque sempre dic alguna cosa que no li agrada.
Deixant passar el temps, ara estic en un problema gros i una altra excusa que m'he creat: que ha perdut la feina i si tallesim la destrossaria... Està molt sensible i no sé com fer-ho: si esperar, ferho ràpid... es que no la vull fer mal. A part, segueix sent molt manipuladora i sé que em convenceria de no deixarho amb excuses tipo “no em deixis sola en aquest mal moment personal”, i mai ha estat violenta contra mi pero em fa por que es posi defensiva o insulti.
Tampoc sé com fer-ho ni on, tinc motls atacs d'ansietat fàcilment i vivim a 2,5 hores i el viatge seria molt llarg i no m'imagino plorant...
Que em recomaneu fer per deixarla si tenim dependencia severa l'una amb l'altre, por extrema a fer el pas, i dir-li amb tacte si ella està molt deprimida i més susceptible de lo normal per la situació personal? On em recomanarieu fer-ho? Gràcies
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns!
Primer de tot, dir-te que les relacions tòxiques o molt dependents són les que més costen de deixar, ja que ens venen moltes creences limitants tipo: què faré sense ella? Si ho deixem ho passaré molt malament, si ho deixem ella no ho superarà, etc.
Però en el moment en el que estàs posant el seu benestar per davant del teu, això ja no és ser bona persona, això és fer un sacrifici que l’únic que fa és fer-te més mal a tu mateixa i acabarà anul·lant la teva autoestima.
El meu consell és que t’intentis anar desenganxant poc a poc, tranquil·la perquè ho estàs fent tant bé com pots, pot ser que faci 7 mesos que ho vols deixar però que encara no estiguis preparada.
Està clar que la millor opció és deixar-ho, però quan es tracta d’una relació tòxica entren moltes pors en joc.
Has de tenir clar, que per molt que tallis tu, les dues ho passareu malament igual, i no passa res per passar-ho malament, forma part de la vida, evitar el conflicte només farà que aquest conflicte es vagi fent gros i cada cop sigui més difícil desfer-se’n.
Intenta començar a desvincular-te emocionalment d’ella, fes plans amb altre gent i surt al món a conèixer noves experiències i persones, potser això et dona l’impuls per descobrir que no tot s’acaba en aquesta relació, que hi ha moltes més coses més enllà d’aquesta persona, I QUE TU NO ETS LA RESPONSABLE DEL SEU BENESTAR.
Si et sap greu fer-li mal, tant si seguiu juntes com si continueu, el mal està assegurat. Però si ho deixeu, aquest mal acabarà desapareixent, en canvi, si seguiu, aquest patiment continuarà i cada cop es farà més gran.
Tu decideixes, de fet ja ho tens molt decidit, ara només fa falta fer el pas.
Molts ànims i una abraçada.
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas