Penetració dolorosa
Bones, soc una noia de 23 anys i escric aquesta consulta com una mera manera de desfogar-me (serà extens). Deixaré aquest escrit com a simple descàrrega emocional sense buscar especialment cap assessorament (encara que s'agraeix en cas de ser útil) perquè ja sé quina resposta m'espera i segur que és la mateixa que t'haurà vingut en ment en només llegir el títol de la consulta "penetració dolorosa".
Començaré des de l'inici del meu problema. Tot comença amb les meves primeres menstruacions, MOLT doloroses i MOLT abundants. Això em va portar als meus primers intents de posar-me tampons, juntament amb compreses, per poder sobreviure a dues hores de classe seguides sense haver de tacar immobilitzat escolar i poder anar al lavabo a cada pati tot salvaguardant la meva roba. Aquests intents es van quedar en intents. Va passar el temps i ho vaig tornar a intentar tot i que amb molt dolor. Vaig acabar podent utilitzar els tampons de menor/mitjana absorció perquè era l'únic que aconseguia col·locar-me, acceptant la derrota contra els tampons de major absorció i lleugerament més grossos. Tema masturbació, ni un dit, impossible. Vaig poder començar a utilitzar tampons amb quasi normalitat als 19/20 anys. Ma mare sempre em deia que era tema lubricació, però vaig provar de tot i res. Amb 20 anys vaig conèixer un noi amb qui em vaig iniciar en les relacions sexuals. Sempre doloroses, no importava què tan bona era la "prèvia" o el lubricant o quantitat de lubricant que utilitzàvem. (recalcar que en aquest punt eren doloroses de l'INICI a la FI de l'acte). Almenys aquí, els tampons ja van deixar de suposar un problema en absolut. Va ser llavors quan vaig tenir una visita amb una ginecòloga i em va realitzar una eco transvaginal per poder observar si tenia ovaris poliquístics per tema de les meves menstruacions. A part de les molèsties que vaig notar degut a l'aparell a pesar de l'ús de lubricant, vaig aprofitar per comentar-li el tema de les relacions doloroses a la qual cosa em va contestar que era normal si tan sols havia començat recentment a tenir relacions perquè "encara no estava donada" o alguna cosa per l'estil, i que si persistia tot i passar el temps que tornés a consulta i que miraríem quin era el problema.
Bé, doncs d'això fa tres anys. Actualment, estic amb una altra parella amb qui porto poc més de 2 anys, amb qui estic molt còmoda. Poc a poc he intentat provar coses noves, escoltar-me el cos, notar quan estic més excitada o quan no em ve tan de gust, què m'agrada més o què no em senta bé, he provat tota classe de lubricants i tot i que tot plegat, d'alguna manera, les relacions actualment son millor, la situació actual és aquesta:
Gaudeixo moltíssim de les relacions, però no de la penetració (no sempre o no del tot). Hi ha dies que no em ve de gust i em quedo satisfeta igualment sense necessitat de practicar-la o fins i tot ho gaudeixo molt més sense. Però en altres ocasions SÍ que em ve de gust i molt. Posteriorment a jocs, carícies, oral, etc. comencem amb "dits" o més ben dit, "dit" xd. Puc gaudir-ho moltíssim, em noto lubricada, no fa mal, hi posem més lubricant, etc. a la que en provem dos, ja res. Pel que fa a la penetració, sempre, molt lubricant, a poc a poc... poden passar dues coses: o m'acabo relaxant i el mal de l'inici ja desapareix i podem mantenir relacions amb normalitat o bé, espero que passi, però va a pitjor i haver de parar per complet. Al pas del temps, ja he anat reconeixent amb antelació quan no forçar i parar a temps. Però el problema és aquest. A l'inici SEMPRE existeix dolor. Si estic prou excitada, sé que posteriorment desapareixerà i després és tot amb normalitat. Però repeteixo, és només al principi, independentment de la lubricació o què tan excitada estigui.
Fa molts anys que soc lectora de adolescents.cat i sempre que compartíeu alguna consulta sobre relacions sexuals doloroses, la resposta era la mateixa, i sempre que tornava a veure una altra consulta, per alguna raó, sempre tornava a entrar esperant una resposta diferent, però l'esperança desapareixia en no res.
Finalment, fa uns mesos vaig anar al CAP demanant que em derivessin a la ginecòloga (sent fa 3 anys la meva última visita més recent). El metge de capçalera em va dir que primer m'havia de veure la llevadora, per descartar que no fos cap infecció, etc. i si ella ho veia convenient, em derivarien llavors a gine. Em van programar per al cap de dos mesos (aquest dimarts) i la consulta em va semblar nefasta. M'agradaria exposar que això ha passat al CUAP de Lleida. Vaig optar per callar, assentir i fotre el camp de la impotència (i sento si és desmesurada la meva reacció, però ja porto molt temps amb aquest problema). Vaig entrar a la consulta i em van atendre dues noies. Les meves qüestions eren 2: em volia canviar de mètode anticonceptiu (que m'estic prenent per regular la menstruació i mai he deixat d'utilitzar protecció de barrera) i evidentment, tema dolor.
Anticonceptiu: fàcil. Vaig comentar que soc un desastre per prendre'm una pastilla cada dia, me n'oblido, soc fora de casa i no les porto, el matí següent m'oblido prendre'm la de la nit anterior, etc. Volia alguna cosa còmoda i punt. Prenc unes pastilles que si estàs en la segona o tercera setmana i te'n deixes dues seguides, et baixa la "regla" de cop i almenys jo, sagno i em fa mal com una menstruació normal de les meves. Les instruccions d'aquestes pastilles és que en passar això és començar paquet nou de cop. Hi ha mesos que no en començo i les reprenc al cap de dos mesos, o sí, però em torna a passar el mateix i em torna a baixar al cap de dues setmanes i puc arribar a sagnar dues vegades al mes. Trobo que no porto cap control i aquest desajust hormonal per la meva desorganització no sé fins a quin punt pot arribar a tenir conseqüències en la meva salut, per això volia optar per l'adhesiu, l'anell o qualsevol altra opció que no fos en pastilla.
Doncs bé, no em vaig arribar ni a explicar, en quant vaig comentar que portava aquest desordre, i per això volia canviar, van començar amb la master class i a parlar de coses apreses de carrerilla: "és normal tacar, vigila perquè el risc d'embaràs augmenta, també si tens vòmits o diarrea, no s'absorbeix bé, etc." SI, JA HO SÉ GRÀCIES, ni tan sols estic venint perquè em preocupi el SAGNAT (no simple tacat), a la que intentava contestar que res d'allò que m'estaven comentant era a lo que venia, que en cap moment havia deixat les mesures de barrera, que només em volia CANVIAR el mètode, etc. era impossible, un monòleg per part d'una mentre l'altra mirava. Era com llegir un tríptic sobre informació sexual general i bàsica per a adolescents. I NO dic que la informació sigui irrellevant o que no sigui necessària difondre-la, perquè, al cap i a la fi, l'educació sexual es necessita i no està tan implantada com caldria o sembla que estigui. PERÒ, això només era la prèvia del que estava per venir. Ja vaig veure que no escoltaven activament, que s'afanyaven amb el que havien de dir i a lo siguiente. Amb la classe magistral que em va fotre i no em deia RES.
Passem als dolors. Comento que va començar tot amb els tampons i que avui dia em continua amb les relacions: "ya bueno, és que clar, els tampons pensa que ressequen molt i en treure fan mal, prova d'utilitzar una COPA!!!" PERDÓ??. Primer: et comento del dolor a l'INTRODUIR UN TAMPÓ (amb aplicador de plàstic i lubricant) no en treure'l filla meva (que evidentment també era dolorós) i en segon lloc, no fa falta ni comentar-ho. Lo PRIMER que vaig dir era que ja utilitzo lubricació. Doncs bé em comença a INSISTIR que la millor opció és la copa, i que si a mi no em serveix i tampoc els tampons doncs que li sap molt de greu, però que hauré de seguir amb les compreses. En quin moment t'he demanat assessorament per escollir productes per la regla?? ***I amb aquesta resposta es va quedar tan ampla!!!***. T'ho tradueixo jo: "Tens dolors en introdueir-te x cosa pel xumino?, utilitza compresa, punto i no et posis res. Cinturón de castidad 2.0, versión siglo XXI".
Al que li vaig preguntar: "vale... i... (crec que s'està oblidant d'allò més evident i de la meva principal problemàtica)... LES RELACIONS? "(NO és normal tenir dolors. Opto per practicar-les analment i que em dong*in pel c*l? Creu-me que ho he provat i no és lo meu, tot i que m'encanta estimular aquesta zona erògena amb carícies xd). Aquí ja vaig perdre la paciència i honestament, no vaig voler entrar en detalls ni haver-me d'explicar perquè vaig veure que era una pèrdua de temps, no se m'escoltava i no em donarien cap solució, així que no em veia còmoda per entrar en profunditat de la meva vida sexual i tampoc veia que els interessés per part seva.
Doncs bé, mentre aixecaven (ambdues) les espatlles i les celles, posant cara de "no hi podem fer res": "bé, clar, és que, a vegades la FALTA DE LUBRICACIÓ..." continua amb el seu monòleg, i en quant acaba li torno a recordar que de lubricant ja n'utilitzo i les dues posen cara de sorpresa. "Bé, doncs, clar, és que a vegades els lubricants de marca barata no duren tant..., comprat el Mucus". I punto, se cagó encima i tan ampla.
Sospito que tinc algun problema amb la relaxació, tema músculs vaginals, etc. tot i que també he vist que els lubricants la majoria em couen a vegades més, a vegades menys durant una estona en el moment de l'aplicació (fins i tot aquest Mucus). Fa anys que llegeixo per internet possibles causes d'aquest dolor, i en quant finalment vaig a demanar ajuda a "professionals" d'aquest àmbit, la resposta és aquesta.
Sempre que contesteu a consultes de noies amb el mateix problema, acabeu sempre recomanant que visitin a un professional per descartar altres causes i que a la fi, la vostra resposta és merament informativa i orientativa. Doncs bé, aquest ha estat el meu cas, i tot anant a un centre de salut presencialment a consultar amb llevadores, (perquè no et volen derivar a un ginecòleg / ginecòloga, no fos cas que es col·lapsi el servei) la resposta no ha estat més diferent de les que vinc llegint aquí darrere una pantalla des dels meus 13 anys.
Moltes gràcies per llegir-me, espero que almenys hagi estat entretinguda la lectura ;D
Laura Centellas

Hola,
Esperem que almenys aquest buidatge t’hagi servit per sentir-te una mica més alliberada. És molt interessant llegir i veure tot el procés que has fet entorn aquests dolors en la penetració, perquè tot i que els professionals no t’hagin ajudat, inclús t’hagin perjudicat o fet enfadar encara més amb els seus consells, tu has decidit escoltar-te i tenir-te en compte i fer el que tu has cregut que era el més adient per tu. I realment hi ha hagut molt canvi, pel que expliques.
Tal com dius tu, des de la consultoria d’adolescents.cat no podem donar ajudes personalitzades i molt concretes a les problemàtiques dels joves i adolescents, perquè per fer-ho hauríem de conèixer el cas de molt a prop i fer diverses sessions amb les persones per poder trobar el focus concret del malestar. A més, que si ho féssim ens estaríem arriscant molt a donar consells equívocs i que podrien arribar a ser contraproduents pels joves.
A partir d’aquí sempre que hi ha consultes que no podem abastar el que fem és derivar a altres serveis, primerament públics, que considerem que us poden ajudar una miqueta més. Hi haurà serveis en què us trobareu professionals més bons i altres més dolents. Tant de bo no passés, però la realitat és que passa i nosaltres tampoc podem saber a quins CAPs hi ha bons professionals i a quins no. Per això, a vegades us adjuntem enllaços d’altres centres que creiem que són més especialitzats pel malestar en concret que compartiu.
Per acabar, pel que ens expliques és que tot i haver fet aquest gran procés, no pots acabar de gaudir de les relacions sexuals, i evidentment això et genera ràbia, frustració i impotència. El que et podem dir des d'aquí és que busquis aquells professionals que puguin entendre i atendre de veritat les teves necessitats. T'aconsellem dirigir-te a un centre multidisciplinari on et puguin atendre una sexòloga/psicòloga (per atendre les causes emocionals) i una fisioterapeuta de sòl pelvià (per atendre les causes físiques). Seria un centre privat, per tant, hauries de pagar i sabem que no tothom s’ho pot permetre. Però, tristament la sanitat pública no sempre funciona com caldria, i hem de buscar altres vies més cares, però més efectives.
Gràcies per la consulta i una abraçada, esperem que trobis el lloc on et tractin com et mereixes!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas