No m'agrado
Hola!
Soc una noia de tretze anys i soc incapaç d'agradar-me, cada cop que miro al mirall sempre penso en tot lo dolent, em veig molt gorda i sempre em comparo amb les meves amigues per què elles tenen un abdomen pla i son primes. Sempre (encara que algunes vegades em miro al mirall) intento evitar-ho per no veu-rem. Se de sobres que m'he d'estimar però es que no puc, els pensament negatius em guanyen. Sempre intento fer esport per veu-rem més prima però no ho aconsegueixo segueixo veient-me gorda. Sempre per les nits ploro preguntant-me per què no puc ser com elles? Per què no puc ser prima? Aquets pensaments cada nit em fan tant mal que m'he arribat a autolesionar per tenir la culpa de que soc gorda. He decidit explicar-ho per que no aguanto més i vull sentir-me bé, em podríeu ajudar?
moltíssimes gracies!
Laura Centellas

Hola, moltes gràcies per compartir com et sents, sé que no és fàcil parlar d'aquests temes. Primer de tot, vull dir-te que no estàs sola. Moltes persones, especialment a la teva edat, passen per moments en què no s'agraden a elles mateixes o es comparen constantment amb els altres. Això és molt comú, però no deixa de ser dolorós, i mereixes sentir-te millor amb tu mateixa.
És important que entenguis que aquests pensaments negatius que tens sobre tu mateixa no defineixen qui ets realment. Sovint, la nostra ment ens enganya, i ens fa veure les coses d'una manera distorsionada, especialment quan estem comparant-nos amb els altres. Les comparacions mai són justes, perquè cadascú té un cos i un ritme de creixement diferent, i la bellesa no és només una qüestió física, sinó que es troba en molts altres aspectes.
Has mencionat que a vegades plores per la nit i fins i tot t'has autolesionat, i això em preocupa. Quan sentim dolor emocional tan intens, és molt fàcil sentir que no tenim una altra manera de canalitzar-lo, però hi ha maneres més saludables de gestionar aquestes emocions. L'autolesió no és una solució, i és un senyal que estàs passant per un moment molt difícil.
M'agradaria animar-te a buscar suport de persones al teu voltant. Potser podries parlar amb els teus pares, o amb algú a qui li tinguis confiança, sobre com et sents. És molt important no portar aquest pes tota sola. Si et sembla bé, també podries parlar amb un professional, com un psicòleg, que t'ajudarà a entendre millor aquests pensaments i a trobar maneres de sentir-te millor amb tu mateixa.
També és útil recordar que el teu cos canviarà amb el temps. L'adolescència és una etapa plena de canvis físics i emocionals, i és normal que no sempre ens sentim còmodes amb el nostre cos. Però això no vol dir que el teu cos sigui menys valuós o menys bonic. El fet que estiguis practicant esport és bo, no per "canviar" el teu cos, sinó perquè moure el cos et pot ajudar a sentir-te millor emocionalment.
Finalment, vull que sàpigues que pots aprendre a canviar aquests pensaments negatius amb el temps. Amb ajuda i paciència, pots desenvolupar una relació més sana amb tu mateixa. No has de fer aquest camí sola, i estic segura que amb el suport adequat podràs començar a sentir-te millor. T’ho mereixes.
Si penses que et pot costar expressar-ho, que no sabràs com trobar les paraules o que no tens clar com fer-ho, pots posar-te en contacte amb nosaltres a l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia. T'ajudarem a explicar-ho (telèfon: 93 454 91 09 o correu electrònic: consulta@acab.org). També et recomano que ens puguis seguir al perfil d'Instagram @imaacabemambelstca on compartim consells i material sobre alimentació i salut emocional. Estem aquí per tu, una forta abraçada!
La Laura Centellas