Sóc gran o petita?
Hola!!
Primer de tot, gràcies per al vostre servei. Ajudeu a moltíssimes persones.
Doncs bé, tinc una consulta. Sé que no hi ha una resposta clara per al meu dubte, però no passa res. Només vull saber l'opinió d'algú expert.
El que passa és que estic en una edat (3r d'ESO), en la que ja no sóc una "nena", però tampoc una "noia ja formada". Aquesta edat és molt bonica, ja que hi ha amistats més profundes, primers amors... Però també és confusa.
A vegades no sé gaire com comportar-me, ja que em fa "por" fer sola coses d'adults, però també em fa "vergonya" ser molt nena i quedar-me enrere.
Per exemple, tinc una amiga que des dels 11 anys va sola amb tren. Jo no hi he anat mai i em faria por anar sola, però també penso que si no ho faig em quedaré enrere, com una nena petita, i això encara em fa més por...
Per això, m'agradaria que responguessiu la meva llista (que ara us faré), dient A QUINA EDAT creieu que puc fer sola aquestes coses (sóc conscient de que és orientatiu, és només per a no anar tant perduda...):
- Anar sola amb tren.
- Anar sola o amb amigues de compres.
- Anar sola al súper, a correus, a la biblio...
- Tenir nòvio.
- Sortir amb amigues pel poble (sense els pares).
- Tenir xarxes socials.
- Tenir els meus propis diners.
- ... (En podrieu afegir alguna altra??)
Sé que contestar això és difícil, però siusplau, NO EM DIGUEU "QUAN TU ESTIGUIS PREPARADA", ja que això és justament el que em confón, ja que no sé si estic preparada o no i necessito orientació.
MOLTES GRÀCIES!!!!!!!
Laura Centellas

Hola consultora!
Gràcies per escriure’ns.
Aquest debat que ens plantejes és súper interessant i segurament cadascú té les seves respostes personals.
Jo tinc una idea de les edats que posaria i segurament una altre persona en posaria unes altres.
Tingues clar que encara que ja no siguis una nena, ets una adolescent, que és diferent que una adulta.
Estàs en una època de moltíssims canvis corporals, socials i mentals, així que sentir-se perdut és totalment normal.
Hi ha gent més atrevida i gent més poruga, gent més temerària i gent més precabuda, això depèn molt de la personalitat i del que ens han ensenyat a casa.
El meu consell és que primer de tot parlis d’aquesta llista que ens has fet amb els teus pares, per saber què en pensa de tot això algun adult que tinguis com a referent.
Tots tenim pors, i si aquestes pors t’estan menjant per dins pots intentar vèncer-les a poc a poc amb petits actes, per exemple, si et fa por anar amb tren, prova primer d’anar fins a la parada de tren sola. Si et fa por anar a correus pots provar d’anar primer fins al supermercat del costat de casa. Si no saps si és època de tenir novio segueix el teu instint, fixa’t avia’m si t’agrada algú i prova de parlar-hi (també pot ser que no t’agradi ningú així que no cal que facis res, simplement ja arribarà).
Ens venen que a cada edat hem de fer o aconseguir algo, i no, cadascú té els seus tempos i la seva evolució personal.
Espero haver-te ajudat.
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas