No sé q pensar
Hola, sóc Valeria i tinc 14 anys. Vull compartir amb tu alguna cosa que m’està preocupant molt últimament. Des que he començat la secundària, he començat a sentir que la meva sexualitat és un tema que em provoca confusió i inseguretat.
A mesura que els meus companys parlen sobre relacions i atraccions, jo em sento perduda. Veig que tothom sembla tenir clar qui li agrada i com s'ha de comportar, mentre que jo no sé ben bé com em sento. Hi ha moments en què em sento atreta per nois, però també hi ha moments en què em pregunto si m’agrada alguna noia.
A casa, no sé com parlar-ne amb els meus pares. Tinc por que no em comprenguin o que em jutgin. Això em fa sentir encara més sola, perquè no sé a qui acudir per compartir aquestes inquietuds. La idea de no encaixar o de no ser acceptada em fa sentir molt ansiosa.
Fa poc, vaig veure un vídeo sobre la sexualitat diversa a les xarxes socials, i em va fer sentir una mica millor saber que no sóc l’única que passa per això. Vull aprendre més sobre mi mateixa i entendre millor els meus sentiments, però no sé per on començar.
M'agradaria treballar en això amb tu perquè vull sentir-me més segura amb qui sóc i amb les meves experiències.
Laura Centellas

Hola,
És normal que tinguis dubtes i estiguis confusa, i més, en aquesta edat que és quan la libido augmenta i pot aparèixer el desig sexual i l'atracció cap a altres persones. I encara que et faci la sensació que les persones del teu voltant tenen les coses molt clares, no vol dir que sigui així, segurament dins seu també senten confusió i incertesa.
Pot ser que sentis atracció cap a diferents persones independentment del seu gènere, això s'anomena bisexualitat (per si vols buscar més informació).
L'espectre sexual és un tema que sovint costa parlar-ne amb els pares, perquè fa vergonya, hi ha por que no ho acceptin o entenguin. Aquí has de valorar tu fins a quin punt sents que és una cosa que vols compartir amb els teus pares o no. L'important és que ho puguis parlar sincerament amb alguna o algunes persones amb les quals hi sentis confiança, siguin els teus pares o no, i d'aquesta forma no sentir-te sola amb aquest malestar.
Hi ha moltes més persones que segurament se senten com tu, per aquest motiu és important poder compartir les vivències amb sinceritat. Només d'aquesta manera trobaràs persones que potser se senten com tu i amb les que us podreu acompanyar. A vegades fa més por el que ens arribem a imaginar, que el que passa un cop ho hem fet. Però, evidentment, això depèn de cada cas i context.
Segurament et podrà ajudar a dirigir-te al servei de Tarda Jove del teu Centre d'Atenció Primària (CAP). És un servei d'orientació i assessorament per a joves fins a 24 anys sobre salut sexual i reproductiva. L'atenció és confidencial i gratuïta. No cal demanar hora prèvia. Pots buscar tel teu centre més proper en el següent enllaç:
Si no fos suficient, podries acudir a una psicòloga / sexòloga privada (pagant), perquè et pogués ajudar a transitar tot aquest procés de coneixement personal. I sempre que vulguis i ho necessitis pots escriure'ns a nosaltres!
Una abraçada i gràcies per la consulta!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas