com tallar?
Soc incapaç de tallar a la meva parella... Els dos som bastant dependents i a més portem molts anys junts i se’m fa difícil. Penso que ho hem de deixar perquè fa anys que em ronda pel cap. Ella no em fa bé, sempre tenim conflictes per coses insignificants, incompatibilitat en quant la personalitat i sexualment, etc. Tenim trastorns mentals i no ajuda, ella no va a teràpia i ja em cansen les seves rabietes, els seus shows i que em culpabilitzi de coses que no he fet. El meu trastorn empitjora molt per les coses que diu i fa, i hi ha coses del passat greus que m’ha fet que no puc oblidar ni amb teràpia. El meu entorn també pensa que ho hauria de deixar perquè estic trist sempre i creuen que em manipula. Jo soc molt manipulable i quan tenim un dia bo torno a estar beé i això no es plan, perquè al dia seguent tot torna a estar malament...
Jo ja nose si estic enamorat però es veritat que despres de tants roces i conflictes he perdut bastant l’interes i l’atracció ha anat caient. Al final penso que tot es dependència i no enamorament. Son masses anys junts i no paro de pensar en tot el temps perdut, em sento malament perquè ja he passat part de la juventud i m’he quedat aïllat. M’ha ajudat en algunes coses però en altres m’ha fet ser pitjor persona. tinc molta ansietat i inseguritats.
M’imagino deixarla i ho trobo terrorífic; nose quan ferho, ni on, ni que dirli... em faria molt mal ferir-la o que jo estigui plorant tot el viatge de tornada. No em vull imaginar com seria. No tenim amics gairebé i se que seria difícil pels dos passar-ho sols (la meva intenció seria no quedar com amics per evitar recaigudes). Nose perquè no m’imagino estar sense ella però hem d’acabar per la salut mental, estic molt deprimit.
Com, on i quan la puc deixar? Com puc estar lo màxim de preparat per no sofrir jo? Que em recomaneu abans, durant i despres de fer-ho? Es millor donar pistes dies abans de que no vull seguir? Quines? Moltes gràcies.
Laura Centellas

Hola!
Moltes gràcies per escriure’ns i plantejar-nos aquest problema.
Pel que expliques pot ser que actualment et trobis dins d’una relació tòxica, i, sorpresa! Les relacions tòxiques són les més difícils de deixar, però això no vol dir que sigui impossible tallar!
Un cop et planteges deixar a la teva parella segurament és perquè en el fons ja no pots més, ja que quan dubtes és perquè alguna cosa no encaixa. Així que partirem de la base de que vols tallar per deixar de patir.
Primer de tot, jo no tinc la millor resposta per a tu, ja que jo tinc una personalitat i una vida diferent a la teva, i el que millor sabrà com i quan fer-ho ets tu.
El que si que et puc dir és que deixar una relació significa passar un dol, estaràs uns dies deprimit o trist, pensaràs en ella i potser ploraràs. És un dol perquè a partir d’aquest esdeveniment la teva vida canviarà, i quan la teva vida canvia significa deixar enrere un antic “tu”, per començar una nova etapa.
Com, la pots deixar? Sent sincer, ferm, parlant amb la mà al cor, amb educació i assertivitat, sense donar culpes a ningú, simplement explicar com et sents.
On? Un lloc tranquil on estigueu els dos sols, on pugueu plorar i desfogar-vos tranquil·lament.
Quan? Si tens tant patiment lo millor és fer-ho com abans millor, però tothom té els seus tempos i potser encara no has fet el “click” que et permet llançar-te a la piscina. Tu sabràs quan és el millor moment.
Com pots estar lo màxim preparat per no patir tu? Tingues en compte que segurament patiràs, que ho passaràs malament uns dies. Si vols, pots intentar escriure en un paper tots els motius pels que vols deixar la relació, per poder recordar-ho quan pensis en tornar amb ella, també pots escriure totes les coses que et faria il·lusió fer a partir d’ara. I si vas al psicòleg, sobretot parlar d’això i preparar-te a teràpia.
És millor donar pistes dies abans de que no vols seguir? Pot ser positiu que li comuniquis que fa dies que no estàs bé i que vols parlar amb ella, perquè així ella també vingui preparada per escoltar males noticies.
A vegades ens hem de posar a nosaltres per davant perquè si sempre posem la felicitat dels demés per sobre la nostra ens acabem cremant.
Espero haver-te ajudat, aquestes decisions són difícils però a vegades s’han de prendre.
La Laura Centellas