psicòlegs
Hola,
Porto anys anant amb psicòlegs (4) i amb cap m’he sentit del tot bé. Es com que sempre torno a estar igual, no m’ajuda del tot i no supero cap problema al 100% perquè sempre torno al punt de partida.
En context, jo pateixo ansietat social, ansietat generalitzada, inseguretat i baixa autoestima, trauma sexual i problemes de parella, entre altres. Sospito que puc tenir asperger.
El penúltim psicòleg vaig decidir que fos cognitiu conductual però ho vàrem fer online i no em vaig sentir tampoc còmode per si ho escoltaven els companys de pis o la meva mare. Em feia fer exercicis però se’m oblidaven al cap de dies, tot i que per sort mels apuntava. Quan anava amb ell era la meva pitjor època i res em feia sentir bé.
L’últim psicòleg és psicoanalista, per provar ho vaig fer però em sembla que no es bona metodologia perquè a diferencia del anterior, no em fa fer exercicis sinó reflexionar i em diu “no creus que x cosa esta lligada amb x?”. Nosé si aquesta metodologia es bona per l’ansietat social i posar en pràctica coses, però una altra cosa que no em va agradar es que em va dir que de cap manera puc tenir asperger, ja sense indagar.
En cap dels dos psicòlegs (eren homes) em vaig sentir còmode per explicar un trauma sexual, no per que siguin temes sexuals sinó perquè no em sentia còmode amb la reacció d’ells. Potser seria millor una noia, però la antepenúltima terapeuta va ser un desastre, molts silencis em feia durant les sessions i una vegada ni es va presentar a la consulta. La primera terapeuta anava de petita i preadolescent i no li feia massa cas perque no volia obrir-me, i actualment ha mort aixi que tampoc podria tornar amb ella.
Estic per tirar la tovallola però se que no estic be i necessito saber que fer.
Les meves preguntes son:
1. Pel que fa als meus problemes (ansietat social, etc.) quin és el millor mètode psicològic? Cognitiu conductual, psicoanàlisi, sistèmic? O és indiferent?
2. És normal sempre sentir-me al punt de partida? Sentir-me com si no hagués servit de res la teràpia perquè torno a estar malament a dies?
3. La metodologia del meu terapeuta actual (psicoanàlisis) en que consisteix exactament? Tot i que el meu terapeuta no ho faci, en aquest sistema també es solen posar exercicis de pràctica com el cognitiu conductual? Té fonament científic?
Agrairia la vostra resposta, gràcies!
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per escriure’ns, crec que el teu cas és molt interessant i pot servir per a moltes persones que estiguin llegint això.
Primer de tot dir-te que hi ha moltíssima gent que passa per varis psicòlegs fins arribar a l’adequat/da o al que l’ajuda. I també pot ser que una persona estigui un any amb un psicòleg, avanci una mica i al cap d’un temps decideixi canviar perquè se sent estancat.
Per l’experiència que dius, si et sents més còmode amb noies intenta buscar una psicòloga abans que un psicòleg, segurament et serà més fàcil obrir-te i parlar de coses més íntimes i relacionades amb la part sexual.
D’altra banda, el psicoanàlisis és una corrent psicològica com podria ser la cognitiva conductual, la va originar Freud i està corroborada científicament, tot i això, la corrent que predomina actualment a causa dels nombrosos estudis, és la cognitiu conductual. Podria ser que la psicoanalítica estigui des actualitzada però hi ha persones a les que els hi va molt bé, simplement és anar tota l’estona al passat i treballar des de allà.
El meu consell és que et busquis a una psicòloga experta en trauma (hi ha teràpies com l’EMDR, EP o CPT molt específiques per això).
Molts cops l’ansietat apareix anys després d’haver viscut un trauma important, per això penso que pot ser molt beneficiós per tu tractar aquest tema ja que podria ser un tema arrel. Tot i això no hem parlat lo suficient per dir-te 100% si és el que més et convé. Trobar un psicòleg amb el que connectis és qüestió de prova error.
Potser ara penses que durant aquests anys no has avançat, però com l’humor és fluctuant pot ser que ara sentis això, però un dia que estiguis més animada, miris enrere i vegis tot el que has superat.
Per poder fer el diagnòstic d’Asperger hauríem de tenir vàries sessions així que a la pròxima psicòloga que vagis mira que sigui psicòloga General Sanitària o Clínica, així et podrà fer un diagnòstic.
Espero haver-te ajudat.
La Laura Centellas