Amistats / uni
Hola! Primer de tot, moltes gràcies per la vostra feina, ajudeu a un munt de gent <3
La meva consulta és la següent. Aquest setembre començo la uni i estic molt nerviosa. Jo soc una persona molt tímida i em costa relacionar-me amb la gent, un cop agafo confiança cap problema, però el primer pas… soc tan tímida que crec que la gent pensa que soc “borde” o “rara”, m’agradaria poder socialitzar com una persona normal però per més que ho intenti… no puc. Em fa por quedar-me sola o no adaptar-me bé, tampoc demano tenir un grup d’amics, amb una persona ja faig. Però no sé com caure bé… tinc clar que vull ser jo mateixa, però no tinc tan clar que la meva personalitat encaixi gaire. Soc més d’escoltar que de parlar, no m’agrada sobresortir i estic molt incòmode en llocs on no coneixo a ningú, seré capaç de donar una bona impressió? no sé, estic preocupada. La cosa és que queda molt poc temps, com puc fer per no posar-me tan nerviosa al primer dia? com faig per aconseguir caure bé i/o tenir algun amic? puc caure bé sent tímida? algú voldrà parlar amb mi?
En fi, sé que m’estic menjant molt el cap, però no puc evitar tenir aquestes inseguretats. Què em recomaneu?
Gràcies!
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per escriure’ns.
Un cop un professor de psicologia molt savi que vaig tenir em va dir: perquè tenim tant malt vist el fet de ser tímids en aquesta societat?
Com més grans ens fem més positiva és aquesta qualitat, els tímids són més misteriosos i intrigants, passa del “sóc tímida” a “sóc reservada”, el nostre cervell ho entén d’una manera més positiva i fa que aquest complexa deixi d’importar tant.
Ara bé, queda poc per començar la UNI i estàs preocupada per si faràs amics o no.
Gairebé tots els que comenceu la UNI aquest any compartiu aquesta por: “I si no trobo a ningú que encaixi amb mi?”, “I si la meva personalitat no encaixa?”, “I si no caic bé a ningú?”
Per poder reduir aquestes pors i aquest estrès per “caure bé” primer hem de fer un treball important d’autoacceptació; fes una llista de les teves qualitats, què t’agrada de tu?
Si t’ajuda, pots demanar a familiars i amics que et diguin quines són les coses que els hi agraden de tu, a partir d’aquí, quan tinguis totes aquestes qualitats escrites centra’t en elles i reforça-les. Si estàs orgullosa de tu mateixa, et serà més fàcil obrir-te amb persones que no coneixes de res.
Tenim molta por a que ens jutgin i estar sol està mal vist, això comporta molta pressió i és un estrès innecessari.
Sempre que tenim por per alguna cosa, com per exemple per un examen, el que fa baixar més l’ansietat és estudiar per aquell examen i preparar-nos bé.
Pel primer dia de la UNI, prepara’t; pensa en un “outfit” que t’agradi, prepara el material escolar amb il·lusió, fes-te aquell pentinat que et queda tant bé i escriu algunes frases comodí per si coneixes algú i et quedes en blanc, per exemple:
-        D’on ets?
-        Has fet batxillerat o grau superior?
-        Estàs en residència o en pis?
-        Etc
Espero haver-te ajudat.
Molta sort i molts ànims pel teu primer dia!
La Laura Centellas