Crisis i bloquejos
Abans ja he escrit aquesta consulta però no sé que ha pasat i ha desaparegut, no se si s’ha enviat o no però la tornaré a fer encara que una mica més resumida ja que no l’havia acabar de fer.
Informació important per entendre això correctament:
- soc autista
-soc TDAH
- ja he parlat això amb la meva psicòloga encara que ho tornaré a fer perquè ho trobo necessari
A vegades pateixo crisis per sobre estimulació auditiva, rebre massa atenció, …
Aquestes crisis normalment em provoquen molta ansietat, plor, a vegades crits, MOLTES esteriotipies (acció repetitiva d’autorregulacio) entre d’altres coses.
A vegades pateixo una cosa que son com uns bloquejos (jo em refereixo a això com a bloquejos, la meva psicòloga també ho ha dit així, no se si te un altre nom), durant aquests bloquejos perdo la capacitat de parlar i moltes vegades també perdo la capacitat de mourem, a vegades també ploro i sempre em porta molta ansietat. Durant els bloquejos, normalment recupero abans la capacitat de mourem que la de parlar (a l’Institut he arribat a estar unes 4 hores i 30 minuts sense la capacitat de parlar). Quan em puc moure intento seure al terra, m’agrada fer-ho i M’ajuda, també acaricia paper perquè m’agrada la textura.
El que m’agradaria saber és el per que perdo la capacitat de mourem i la capacitat de parlar?
(Ho consultare amb la psicòloga quan la vegi).
I, també m’agradaria preguntar si penseu que uns auriculars o cascs amb cancel·lació de soroll podrien anar bé per la hipersensibilitat auditiva?
Gracies.
Laura Centellas

Hola Consultora!
Gràcies per compartir les teves inquietuds!
La pèrdua de capacitat de moure's o parlar quan hi ha molta sobreestimulació és comú amb persones amb Autisme. Això pot ser per vàries raons: sobrecàrrega sensoria, estrès, ansietat, esgotament cognitiu, desregulació emocional, problemes de processament motor o "Shuttdowns" (bloquejos).
En molts casos, les persones diagnosticades dins l'Espectre Autista tenen una sensibilitat sensorial més aguda, això fa que, quan hi ha molts estímols externs, el seu cervell es sobrecarrègui, portant a un col·lapse on la persona no pot processar més informació.
Aquest fet pot generar ansietat o estrès, per tant el cos entén la situació com a algo amenaçant i decideix reprimir la parla de manera temporal per no gastar energies.
Por ser que el teu cervell necessiti desconectar-se per les fortes emocions que està sentint.
Processar aquesta gran quantitat d'estímols cansa molt i per tant aquest esgotament cognitiu pot derivar a la dificultat de moure's o parlar. Per exemple, quan estem molt cansats, ens costa més coordinar moviments.
Tant en el TDAH com en l'Autisme poden haver-hi problemes de processament motor, per tant els moviments físics es poden veure afectats en moments de molta estimulació.
Pot ser que pel teu funcionament interior, a vegades siguin necessàris els bloquejos (Shuttdowns) o col·lapses per poder protegir-te d'un entorn que al teu sistema nerviós li sembla amenaçant.
Cada persona és única, i cada persona dins l'Espectre Autista també, la informació que t'he proporcionat pot ser que et ressòni o no.
En els casos de sobre estimulació, com per exemple a l'hora de fer treballs en grup, és important que tant els companys de classe com els professors, estiguin al cas de la teva situació i et puguin ajudar a gestionar aquests moments per tal de reduir l'ansietat que et provoquen.
Pots treballar algunes tècniques de relaxació amb la teva psicòloga, treballar l'acceptació i l'autocompassió del que t'està passant. I si vols provar lo dels cascos fes-ho, no sabem si t'ainrà bé o no, tot es qüestió de prova-error.
Espero haver-te aclarit els teus dubtes.
La Laura Centellas