obesitat
Hola! Doncs el meu novio, que te 28 anys té obesitat des de fa poc temps, quan ens vam coneixer no estava aixi (estava prim), i li esta afectant molt a la salut. Fa mesos va tenir un problema respiratori que va tenir que estar al hospital uns dies i des de llavors que a la que camina una estona es cansa i li és impossible fer esport quan abans d'aixo anava de tant en tant al gym (ni que tenia bastant sobrepes llavors).
D'apariencia no se li nota perque ho té tot acomulat a una part del cos pero li esta afectant quan camina, quan tenim relacions, etc.
No m'avergonyeixo d'ell pero m'agradaria saber que pot fer per baixar de pes sabent que ell no pot fer exercici, ni tampoc te gaires ganes.
No té diners per a un nutricionista pero em va dir que fa dieta ni que no seli nota molt que ha baixat de pes. Quan menja menjar menys saludables els caps de setmana es passa molt en quant a cantitat de menjar i em preocupa molt, ja que menja per nervis. Jo li recomanaria fer exercici a casa, pero ni cas...
Que podem fer? Gràcies
Laura Centellas

Hola! Gràcies per la teva consulta. Quina sort té la teva parella de què estiguis al seu costat i et preocupis per ell. Els canvis corporals són canvis que no es produeixen d'un dia per l'altre, per tant, cal tenir paciència i seguir els consells de professionals experts en el tema (entrenadors personals, nutricionistes,...). Nosaltres som psicòlegs i et podem aconsellar una petita part, però és important parlar o buscar els que són experts.
Si per recursos no es pot, hauria d'intentar com a mínim tenir un estil de vida el màxim saludable possible. Pots ajudar-lo que estigui més actiu buscant activitats que pugueu fer conjuntament i que no siguin molt demandants físicament, com per exemple sortir a caminar (per la ciutat o algun espai natural) i a partir d'aquí anar buscant nous reptes. Tu pots ajudar-lo a pensar objectius, tanmateix si no és ell qui es planteja unes fites realistes el més segur és que ben aviat perdi la motivació. Per últim, et donem uns consells per ajudar-lo respecte al que ens comentes de la gana emocional (menjar per nervis):
• Buscar activitats que agradin per distreure l'atenció del menjar: llegir, escriure, mirar una pel·lícula, sortir a passejar, nedar... Com més s'intenti ignorar les ganes de menjar per ansietat, menys costarà la pròxima vegada.
• La sensació de set es pot confondre amb gana, així que és molt important mantenir-se ben hidratats perquè la set no ens creï aquesta necessitat.
• Intentar fer petits refrigeris al llarg del dia per evitar passar gana, menja cada 3-4 hores.
• No tenir a casa aquests aliments no adequats, ja que és la millor manera de no caure en la temptació de menjar-los.
• És important fer activitats que ajudin a relaxar-se, com meditar, fer respiracions, ioga, etc.
• A l'hora de dinar, és rellevant que no es faci amb presses, s'ha de prendre el seu temps i ser conscient del que es fa.
• Evitar les dietes restrictives! Privar-nos de menjar allò que es desitja pot generar-nos més ansietat. L'ideal és controlar quantitats i aprendre quan toca i no toca menjar aquests aliments en qüestió, abans de restringir-nos el consum.
Esperem haver-te ajudat. Una abraçada!!
La Laura Centellas