trastorn
Hola, sospito que una persona que conec pateix trastorn límit de la personalitat.
He llegit molt sobre aquest problema i encaixa perfectament amb ella. M'afecta molt ja que provoca molts canvis d'humor, que a vegades t'odia (fa molt de mal a vegades el que diu, no t'insulta però fa mal, i al cap de res es disculpa) i t'estimi de la nada, i per a mi, persona que pateix ansietat doncs és horrorós, però fora de les seves crisis ens va bé i no la vull perdre però ho passo malament. La gent es pensa que és tòxica, manipuladora o bipolar, i el tlp de fet es confon amb això però ho fa sense mala intenció se suposa...
A sobre esta en l'edat adulta (que és quan apareix el tlp). També no aguanta gens en les seves feines, s'estressa amb un no res, sol tenir conflictes amb la gent (i desconeguts), té atacs depressius (de fet té depressió i ansietat la qual es medica però no li va bé) i té pensament suïcides a vegades, però d'altres moments està motivada, feliç i t'explica tot el que vol fer en un camp però al mes ja canvia d'opinió.
Un altre dels símptomes que té és descontrol en varies àrees, que en aquest cas és el menjar (menja molt) i també gasta compulsivament, i apenes té diners lamentablement i ja no sé que fer, perquè sense diners no podria anar a teràpia i jo tampoc puc estar-li pagant... no s'ho podria permetre i la de la seguretat social esta saturat.
Jo estic cansat perquè no sé ni que fer, no veig solució, ja que jo també pateixo ansietat encara que vaig a teràpia i ho passo fatal en les seves crisis, especialment si li passen en públic, molta vergonya.
Com li podria dir sense que li faci mal que pot patir aquest problema? I com puc fer per a que busqui ajuda professional si no té ganes ni diners? Gràcies
Laura Centellas

Hola!
A vegades patim molt per les altres persones i volem/necessitem ajudar-les. Però a vegades les persones no volen ajuda o senten que aquest no és el moment.
Hem d'aprendre a confiar en les altres persones, en donar-los l'espai i l'oportunitat per desenvolupar-se i canviar (si ho volen fer). Tu no pots fer res per fer-la anar a teràpia ni perquè "s'adoni" del que li passa. Ho ha de fer ella, sola, per si mateixa. Pots dir-li que creus que li aniria bé anar a teràpia (i si sent que és important, ja buscarà la manera de pagar-ho).
És important que tu trobis la manera de cuidar-te i de reduir les situacions que et creen angoixa. A teràpia parles d'aquesta persona?
Torna a enfocar-te a tu mateix. Posa el focus en tu. Deixa d'enfocar les altres persones. Cuida't i protegeix-te. Si necessites espai, agafa-te'l, si necessites companyia, demana-la. Tu ets primer.
I, reparteix aquesta responsabilitat amb altres persones del seu entorn. És una persona adulta, no et toca salvar-la.
Una abraçada!
La Laura Centellas