No puc parar-ho, crec que tinc un problema.
Hola!
Fa mesos que vaig decidir començar a menjar de manera més saludable ja que faig molt esport (1h/dia 6 o 7 dies a la setmana) i volia començar a tenir un estil de vida més saludable (Sempre he estat i continuo estant prima, tot i que m'agradaria estar més forta). Crec que estic tenint un problema amb el menjar i les calories, he estat buscant molta informació de les calories dels aliments i comparant-los per trobat quins poden ser més saludables i vaig deixar de banda totes les coses processades i amb sucre. (No he variat de pes però crec que he guanyat massa muscular i he perdut una mica de greix). El que passa és que porto uns mesos que no sé perquè però hi ha dies que m'afarto a menjar coses no saludables i amb grans quantitats de sucre (primer també em passava amb el menjar saludable però després era més pel menjar poc saludable). Sento que no puc parar de menjar i he arribat a tenir mal de panxa i ganes de vomitar però no ho he fet. Em sento molt malament perquè el que pretenia jo era començar a tenir hàbits més saludables ja que m'interessa molt el món de l'esport. Després de fer-ho em sento culpable per haver ingerit tants aliments i per no poder dir prou, fins aquí.
Sé que em passa alguna cosa però no sé què puc fer-hi.
Vaig comentar-ho pel damunt (li vaig dir que hi havia dies que m'havia afartat a menjar) amb la meva psicòloga (em va preguntar que si havia vomitat o ho havia intentat i li vaig dir que no), aleshores em va dir que el que tenia era angoixa però sento que tinc un problema i que no em passa. Em fa vergonya explicar-ho i tornar-li a comentar perquè quan em passa em sento molt malament. (Crec que no es va preocupar massa per aquest tema tot i que en una altra sessió em va preguntar que com ho portava i li vaig dir que bastant bé). Després em va continuar passant igual i ara també em passa.
Vaig comentar-li per damunt a ma mare això de que últimament menjava més i sentia que no podia parar però no vaig aprofundir massa en el tema perquè no la vull preocupar (a més la meva família no té massa bons hàbits alimentaris i el fet de tenir aliments poc saludables a casa crec que no m'ajuda).
També fa temps que tinc problemes familiars, angoixa (també tinc marejos bastants forts però des de que vaig començar a anar al psicòleg fa uns 2 anys vaig aconseguir que em desapareixessin però ara hi ha dies que em torna a passar i em torno a sentir igual i no sé com puc evitar-ho) i ara actualment han diagnosticat a la meva mare dos càncers. En definitiva, no ho estic passant gaire bé i l'única cosa que em serveix per poder desconnectar de tot és l'esport.
No sé què fer ni com solucionar aquest problema i com parar de menjar quan no tinc gana, perquè em sento com si no pogués parar i quan ja no tinc gana menjo molt més i coses que no són saludables (això no em passa cada dia però crec que em passa més sovint ara). Tot i així no he variat de pes però em preocupa bastant perquè no vull empitjorar la meva salut ni la meva condició física amb aquestes "afartades".
He intentat no restringir-me tants aliments no saludables i permetre'm menjar alguna cosa d'aquestes de tan en tant però el que passa és que quan ho provo, acabo menjant moltes més coses. (Hi va haver algun dia que més o menys ho vaig controlar i em vaig sentir millor per poder menjar per exemple unes galetes sense tenir preocupacions perquè allò no era saludable).
No sé si això que em passa està relacionat amb algun TCA o només és angoixa...
No sé què fer i no vull acabar malament. Vull tornar a menjar saludable i a no arribar a aquest punt de les afartades d'aliments ultraprocessats i alts en sucres.
Crec que necessito ajuda però no sé com ho puc solucionar.
Moltes gràcies per la vostra ajuda!
Laura Centellas

Hola!
Moltes gràcies per confiar en nosaltres al comentar els teus dubtes i preocupacions.
Per tot el que comentes, veiem molt i molt de patiment. La teva via de sortida és l’esport i l’alimentació sana però això només és la punta de l’iceberg, l’expressió de tot el que t’està passant. Però si entrem a la profunditat d’aquets iceberg hi ha patiment, baixa autoestima, angoixa, problemes familiars....
Evidentment, per tot el que comentes, creiem que necessites ajuda especialitzada en TCA. Pot ser que el tinguis o que no, això només t’ho pot dir un metge que et faci una valoració Però així no pots seguir ja que és molt perillós tot el que comentes d’obsessió i control per les calories dels aliments, afartaments, culpabilitat, etc.
Hi ha algo molt positiu d’aquesta situació encara que no ho sembli, i és que tu n’ets conscient. T’adones que el que fas no és bo per tu i que necessites ajuda i ho vols solucionar. Així que no deixis passar la oportunitat i actua JA, abans que sigui massa tard. Comença demanant ajuda als teus pares i a la teva psicòloga. No et callis per evitar que es preocupin. Ells voldran ajudar-te i faran tot el possible per fer-ho, però no ho poden endevinar. Els has d’explicar tot això que et passa i que necessites ajuda.
T’animo a que truqueu a l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulimia al 93 454 91 09 de 9h a 14h o de 15h a 20h. És un servei gratuït on podeu demanar una acollida online i parlar de tot això que et preocupa, sola o amb els teus pares i a partir d’aqui buscar quins llocs hi ha per la teva zona on et poden assessorar i en cas que ho necessites, tractar això que t’està passant.
Estem convençudes que ho podràs fer i et donem tot els ànims i força del món per a poder-ho fer.
Ets molt valenta d’haver arribat on ets ara i el primer pas ja l’has fet.
T’animem a seguir així i no tirar la tovallola.
Una abraçada preciosa i esperem haver-te ajudat!!
La Laura Centellas