ON POT ACABAR AIXÒ??
Hola!
La consulta que he de fer no es própiament per a mi sinó per un amic que tinc.
Fa molt poc que ell ha patit diverses pérdues importants d' éssers estimats (no per la covid) i està fet pols, a més de que les coeses a la uni no li están anant massa bé i s' està esmicolant per dins.
Jo li dic que ha de tirar endevant, que jo el puc ajudar.. però es tanca en si mateix i està trist perque a més de les pérdues que ha patit recentemt, no va poder acomiadar-se de la seva àvia ( tot hi saber que moriria ell no la va anar a veue i es tortura per ixò també). No es capaç de sortir de toll i té una frustraciò que mai habia vist en ningú. Ell s'en adona de que està estancat però no té ganes de sortir perque diu que evitar la realitat no li serivrà de res. No té el plantejament de voler tirar endevant.
Com el puc ajudar?
Gràcies!
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per explicar-nos això que et preocupa del teu amic.
Ningú ens prepara per viure la mort dels éssers estimats i cal un procés de dol per aprendre a viure sense aquestes persones.
No es tracta d’evitar la realitat sinó d’aprendre a viure amb ella. Per poder aprendre a viure aquesta nova situació és important que visqui la pèrdua. S’ha de permetre la tristesa, la ràbia... les emocions que li vagin sorgint.
Proposa-li que en parleu, que expliqui com es sent, anima’l a fer-li una carta de comiat a l’àvia per així sentir-se més connectat amb ella, fes-li costat i estigues amb ell en aquests moments tan difícils. Proposa-li que et parli d’aquestes persones, feu coses junts, que t’ensenyi fotos... i si en algun moment et sents superat per la situació, i no ho pots sostenir, pots proposar-li que en parli a casa amb la família o que busqui ajuda professional.
Esperem que mica en mica, pugui sentir-se una mica millor.
Una abraçada.
La Laura Centellas