manipulació psicologica (Urgent)
Bones, tinc la sensació de que la meva parella em manipula o maltracta psicològicament.
Normalment estem bé i tal però quan menys t’ho esperes es pot queixar de coses i molts cops posa la culpa amb mi o altres persones, segons ell mai la té.
Al principi de la relació passava poc però si que pressionava molt per fer certes coses i ara jo crec que hagués sigut millor deixar-ho llavors però estava molt enamorada (1ra parella meva), ja amb el temps anava millorant la relació però ell anava tenint també aquests atacs però eren més suportables, i aquest any és com que ha incrementat bastant i ha posat la culpa a uns problemes que tenia ell, i ara que aquests problemes concrets no els té, segueix estant així i no me’l crec.
En un mes podem tenir 9 conflictes tan lleus com forts en persona o distància (a distància no tenim tants problemes)... Es queixa d’absolutament tot, des del fred dient que es refredarà, fins el mal que té a no sé on i com no posant-me la culpa a mi d’haver decidit sortir. Últimament arriba tard quan quedem (i em molesta) però quan arribava jo tard a vegades, em deia que sempre faig tard, que m’havia d’esperar...
Jo pensava que simplement ell tenia aquesta forma de ser tan esgotadora, però llegint i tal, he vist posts que diuen els rasgos dels maltractadors psicològics. En algunes webs deien coses molt fortes que no les compleix, però d’altres molts les complia i tinc moltíssima por a que vagi a més i em faci mal en algun moment. Ell és una persona difícil de canviar-li el pensament, no sap fer autocrítica, amb canvis d’humor extrems, s’ofèn amb facilitat (a vegades dius algo amb bona intenció o una broma i acaba enfadat), critica a tothom (inclús als seus amics), és molt envejós, victimista... No tot és dolent, segons ell m’estima, vol un futur amb mi (jo no ho tinc clar) i quan estem bé ens ho passem molt bé la veritat, però al meu pare li fa mala espina com és ell.
En cap cas em pega, ni m’insulta, ni em diu com vestir ni es gelós, però si te una actitud estranya on em culpabilitza, de que no el se escoltar, que no el defenso, que no confio en ell (em costa) i coses molt lleus, penso que no m’entén i mai ho deixa de fer encara que es disculpi... Lo pitjor es que encara penso que hi ha esperança de que canvi encara que no sé com fer-lo anar al psicòleg si no té diners.
Quan tenim aquestes discussions, que crec que van a més i mai sé que replicar perquè se que no servirà i acabarà guanyant, doncs quan ploro és com que de cop em comprèn i es torna diferent, però ja no sé si ho fa perquè es el seu objectiu o perquè te algun problema tractable de personalitat. A sobre després de passar el conflicte, és com si res passes; a sobre em pregunta “que et passa?” quan hem tingut una baralla d’aquestes fa mitja hora i jo tardo temps en recuperar-me. Fa uns mesos, de lo malament que estava jo, si que ell m’havia proposat deixar-nos un temps però mai havíem donat el pas.
Em sento angoixada, impotent, trista, i ja no sé si es per la seva actitud o jo d’haver descobert que estic amb un possible manipulador, em sento que vull seguir amb ell i intentar que canvií (perquè va millorar, però la situació actual no acompanya) però també vull deixar-lo perquè tinc por de com anirà amb el temps, però realment no sé si em maltracta. També s’ha de dir que soc una persona totalment contrària a ell en la forma de ser. Encara estic bastant enamorada d’ell però si que ha anat disminuint amb el temps. Sexualment ho fem poquíssim perquè no tenim gaires estones intimes, últimament no li ve de gust, i a més de sempre ha tingut problemes sexuals i això sempre m’ha fet qüestionar-me si li agrado.
Desprès d’això que he escrit m’agradaria saber la vostra opinió:
-Si creieu que em manipula o maltracta (o a qui dirigir-me per a saber si m’està tractant així)
-També que em recomanaríeu per a fer-li front quan em culpabilitza (en veritat molta gent em culpabilitza i no son maltractadors) o quan em tracta de la forma que he dit. Soc molt sensible i m’agradaria saber com puc defendre’m o posar límits.
-I com hauria de proposarli de tallar en el cas de que al final vegi que no puc més? Em fa por la seva reacció i no sé si fer-ho en persona, trucant, a casa meva (visc sola), al carrer... més q res per si em fa mal, que potser no me’n fa. En el cas de tallar, que puc fer per no sentirme malament si encara estic enamorada?
Moltes gràcies
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per escriure'ns i per confiar en nosaltres.
Abans de respondre't les preguntes, ens agradaria dir-te algunes coses respecte a les relacions (de parella i d'amistat):
- Si estàs amb algú, és perquè t'agrada la seva manera de ser. Si sempre tens l'esperança que "canviï" el seu caràcter o la seva manera de tractar-te.... ja anem malament! Aquesta esperança a veure canvis fa que quedis enganxada a la relació, perquè sempre esperes que al mes vinent canviarà. I això no és així.
- Una relació ens ha de fer sentir bé. Ens ha de proporcionar benestar. Si ens aporta més malestar i patiment, no és una relació sana.
- Si sents que no pots ser tu mateixa amb la teva parella, que has de vigilar com dius les coses o tens por a la seva reacció... no és una relació sana.
Amb tot això, creiem que ja tens resposta a alguna de les preguntes que ens plantejaves. La manipulació pot ser molt evident o pot ser subtil. Però si tens la sensació que t'està manipulant, és molt probable que t'estigui manipulant, ja que estàs fent coses que tu no faries.
Alguns dels llocs on pots adreçar-te és a la tarda jove de la teva població o al SIAD que tinguis més a prop. Allà et poden escoltar i t'ajudaran en el que necessitis. T'adjuntem l'enllaç per tal que busquis el que és més proper al teu municipi:
Serveis-recursos-i-formacio/atencio_dones/mapa_siad/
Per altra banda, si et planteges deixar la relació i tens por de la seva reacció, demana ajuda a persones del teu entorn: amistats, familiars... Ens has explicat que al teu pare tampoc li acabava d'agradar la seva forma de ser, oi? Doncs demana-li ajuda, que et truqui a alguna hora en concret, o que et demani com estàs... parla'n amb ell i et sentiràs més segura ;)
Esperem haver-te ajudat una mica, escriu-nos sempre que ho necessitis!
Una abraçada molt forta!
La Laura Centellas