Ginecolèg
Hola, tinc 13 anys i als 14 anys haure d'anar al ginecòleg per primera vegada. Necessito saber que em preguntaren si caldrà exploració física, i sobretot si haura d'estar la meva mare amb mi a dins. Estic molt preocupada i em fa moltíssima vergonya si és un noi.
Laura Centellas

Hola,
Si encara no s'han mantingut relacions sexuals i ja es té la regla, es recomana fer la primera visita al ginecòleg/a per valorar la normalitat del cicle menstrual, avaluar el grau de desenvolupament, resoldre dubtes, informar-se sobre mètodes d'anticoncepció, etc. El ginecòleg/a et farà unes preguntes sobre el teu historial mèdic, i també una exploració física de la vulva i les mames. Si cal, pot demanar-te alguna prova complementària si ho creu convenient (com una analítica o ecografia).
A les noies que ja han començat la seva activitat sexual amb penetració sí que se'ls recomana una visita anual. En aquest cas també es farà una exploració vaginal i una citologia cervicovaginal, que consisteix a agafar una petita mostra del cèrvix per analitzar-la. Tot i que sembla que hagi de ser dolorós, no es nota gairabé res! També es fa una exploració de les mames per descartar qualsevol patologia.
Evidentment, també s'ha d'anar al ginecòleg quan hi hagi qualsevol problema ginecològic com regles molt irregulars, abundants o molt doloroses. Quan la regla no ve. Quan apareixen picors o molèsties, si el flux vaginal és diferent o fa olor, etc.
Les revisions ginecològiques no són doloroses, però sí que poden generar certa incomoditat o vergonya. Però quan es tracta de SALUT és el que ha de prevaler! Així que fora vergonyes!
Si et sents més còmoda i tranquil·la entrant sola a la consulta, ho pots fer. Comenta-li a la teva mare i segurament ho entendrà.
Moltes gràcies per escriure'ns!
Mariona Busto
Psicologia - Sexualitat - Parella
@marionabusto
La Laura Centellas