Problemes de gestio emocional
Hola bona nit.
Primer de tot voldria agrair-vos la vostra ajuda.
El meu cas es el seguent:
Des de l'entrada a l'adolescencia, he tingut baixa autoestima, nerviosisme i una mica d'angoixa. Des dels tretze anys fins fa poc he estat atravessant una etapa de malestar psicologic que ha durat sis anys. Al principi, tot va comencar com una baixada de l'anim que mica en mica va avancar cap a una depressio endogena, fins al punt que als catorze anys em volia suicidar.
Als catorze va cesar el punt critic, i va comencar la part mes llarga, la recuperacio. Durant aquests quatre anys posteriors, he estat tenint encara nerviosisme, tristesa anclada, baixa autoestima, i ha aumentat la autocritica, la autolesio.
(Crec que cal dir que no he pres cap medicacio ni he visitat cap professional)
Aquest segon any de carrera, he anat a viure a un pis d'estudiants i durant el temps de convivencia ha comencat a sortir la rabia acomulada que he projectat contra un company. No hi ha hagut cap problema gros, els ho he explicat, ho hem parlat i s'ha resolt, pero encara no tinc massa control emocional respecte les emocions contingudes.
Aqui es on necessitaria la vostra ajuda: necessitaria algun consell o guia per poder gestionar les emocions que estan sortint per evitar mes problemes, sobretot de la rabia, la tristesa, la inseguretat i la autocritica excessiva pels anys perduts, per la debilitat, i per tot el que m'he perdut. Mes que res per per sentir-me be, i per poder deixar enrere l'etapa, i comecar a ser mes felic.
Espero que em pogueu ajudar.
Gracies per la vostra atencio.
Laura Centellas

Hola!
Moltes gràcies per explicar-nos la teva història. A vegades les situacions complicades et fan treure tots els recursos que tens.
Pel que ens expliques, et recomanaríem que puguis treballar-ho amb un professional de la psicologia. Ha sigut una adolescència complicada i segurament hi ha alguns temes que cal treballar, elaborar i poder pair per evitar que en un temps tornin a aparèixer o es cronifiquin.
Per altra banda, et felicitem per la gestió que vas fer de la ràbia. És evident que segurament no havies d'haver explotat cap al teu company i que cal tenir estratègies per evitar tornar a aquesta situació límit. Però la reparació que vas fer: parlant-ne, demanant disculpes, expressant com et senties, ha ajudat a recuperar l'equilibri en la relació de companys de pis.
Pel que fa a la gestió de les emocions, és important:
1. Identificar l'emoció
2. Reconèixer què és allò que ens fa mal
3. Expressar-la sense ferir als altres
4. Demanar l'ajuda que necessitem
5. Acceptar-la
A vegades no volem sentir ràbia, ni tristesa, ni angoixa... ni cap emoció que ens generi malestar. Però aquestes emocions ens indiquen alguna cosa, ens donen informació sobre nosaltres. Acceptem-les, escoltem-les i deixem que existeixin. Si no hi posem resistència, les podrem expressar i serà més fàcil retornar a la calma.
La Generalitat ha creat una aplicació amb Recursos de Gestió Emocional (link). Descarrega-te-la, potser et pot ajudar.
Sinó, sempre pots acudir a un professional per ajudar-te a organtizar tots els teus recursos, analtizar els teus pensaments i donar-te una nova perspectiva.
Una abraçada, nosaltres seguim aquí.
La Laura Centellas