Estres
Ja porto dies que em costa molt adormirme per les nits, tinc molts mals de panxa, ploro amb facilitat i menfado per qualsevol cosa, estic desmotivada, em marejo molt i ja fa dos mesos que no em ve la regla. Què m’esta passant?
Laura Centellas

Bon dia guapaa! Primer de tot moltes gràcies per confiar en nosaltres i explicar-nos el que et preocupaa!
Ens comentes que últimament no dorms bé, que passes d’enfadar-te a plorar amb molta facilitat i que has perdut la regla. I, tot plegat, et preocupa i per això ens preguntes què t’està passant. A vegades, la regla no és regular. Pot ser que un més no ens baixi o que ens baixi més d’hora o més tard. Però, si no ens baixa la regla durant uns mesos, és important que anem al ginecòleg o al metge de capçalera per veure què passa ja que ens hi juguem la salut. Quan perdem pes, el nostre cos deixa de produir les hormones necessàries per fer l’ovulació i deixem de tenir la regla. La regla és molt important, no només per si volem ser mares o no, sinó perquè regula el sistema hormonal del nostre cos. Sense regla sens començaran a debilitar els ossos, ens podrem quedar estèrils i afectarà al nostre benestar emocional, entra d’altres.
D’altra banda, comentes que tens mals de panxa a la nit i que sents que et mareges. El nostre cos necessita nutrients, proteïnes, carbohidrats, greixos, sucres,... per funcionar, sinó es posa malalt. Quan no té aquestes necessitats cobertes ens avisa. Per aquest motiu, et mareges i tens la panxa remoguda. Quan deixem de menjar el nostre estómac es fa petit i ens pot fer pensar que no tenim gana, però amb aquestes reaccions el teu cos t’està dient que està al límit i necessita menjar. És molt important que mantinguis uns bons hàbits alimentaris i que estiguis sana.
Pel que fa al dormir, t’aconsello que intentis planificar una rutina que t’ajudi a mantenir uns horaris similars cada dia perquè el cos es vagi acostumant. Evita practicar esport a la tarda o vespre. També, evita begudes amb cafeïna a la tarda vespre. Intenta no utilitzar dispositius electrònics quan t’estiris al llit. És millor si abans de dormir fas activitats que et relaxin o inclòs que t’avorreixin. No miris pel•lícules d’acció o que et facin pensar just abans d’anar al llit. I, si ets al llit fent voltes, no t’atabalis. Intenta relaxar-te i que com a mínim descansi el teu cos.
A més, la situació de confinament que estem vivint i que es va allargant cada setmana fa que tot el que t’està passant s’agreugi. Per això, et proposo que et posis en contacte amb l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia. Actualment, estem oferint un servei gratuït d’acollides telefòniques. Són trucades on poder explicar tot allò que et preocupa i et fa patir, un espai reservat per poder desfogar-te i explicar aquelles coses que sents que no pots dir a ningú. Una de nosaltres (psicòlogues) t’escoltarem i si cal et podem donar alguna pauta per poder portar tot això de la millor manera. El telèfon és 93 454 91 09.
Esperem la teva trucada, una forta abraçada!!
La Laura Centellas