Consentiment involuntari - abús sexual
Bon dia,
En més d'una ocasió m'he trobat en situacions on estava acceptant fer una acció que es trobava fora de la meva voluntat.
Principalment això em passa en el termes sexuals, però em dirigeixo a tu perquè crec que el meu dubte és psicològic i no sobre la meva sexualitat.
Poso tres exemples:
1. Un noi em va començar a parlar per xat i jo vaig ser simpàtica amb ell, la conversa va arribar a un punt on em va demanar de quedar i jo no volia quedar amb ell però com que durant els missatges anteriors havia sigut molt simpàtica em sentia obligada a dir-li que sí, només per mantenir la meva coherència, i li vaig dir que sí. Just un dia després vaig demanar consell a amigues meves per dir-li que no volia quedar amb ell, i vaig li enviar un missatge dient que no podia quedar.
Per sort aquesta situació va ser a través del mòbil de manera que vaig poder recular quan vaig veure que les coses no estaven anant com jo volia. Per mala sort quan això passa en persona em costa molt més frenar-ho.
2. Estava en una discoteca i una noia em va insinuar que es volia liar amb mi. Jo no em volia liar amb ella, però enlloc d’apartar-me li vaig somriure per por de fer-li mal. Ella es va anar acostant a mi fins que ens vam acabar liant i jo vaig acabar tornant-li el petó. Des de fora es veien dues noies totalment amb voluntat de liar-se l’una amb l’altre. Després d’estar una estona juntes ballant ja ens vam separar i això va ser tot.
3.Vaig anar a dormir a casa d’un amic, jo dormia al seu llit mentre ell estava al sofà, estava tremolant de fred així que li vaig dir que vingués al llit amb mi i ell no s’ho va pensar dos cops. El llit era individual així que estàvem molt a prop l’un de l’altre, ell em va començar a acariciar i se’m va acostar encara més, al cap d’una estona em va demanar si em podia besar i li vaig dir que no, em va continuar acariciant i va anar més lluny, tocant-me els genitals. En aquest punt li hauria hagut de demanar que parés, però no ho vaig fer, de manera que ell devia prendre’s-ho com a un consentiment perquè més tard se’m llences i em besés, jo em vaig apartar i li vaig dir que parés siusplau, però ell em va mirar i em va dir que en realitat jo volia i va continuar. Per tercera vegada li vaig tornar a dir que parés siusplau i aquí sí que ja no va continuar insistint.
Tinc clar que en aquest segon exemple la culpa de que passés això no és del tot meva, encara que jo li digués de venir amb mi al llit, li consentís que m’acariciés per sota de la roba i que em masturbés, sí que li vaig dir que no em volia besar amb ell, cosa que ell no va respectar. El fet de que ell continués quan li vaig demanar de parar no és el que més em preocupa, el que em preocupa de veritat és que com pot ser que jo consentís tocaments no desitjats i no digués res.
Aquí he deixat tres exemples, cadascun una mica més greu que l’anterior, penso que ja queda bastant clar el problema però si vols que te n’expliqui més, ho faré encantada.
Resumint la qüestió:
No sé dir que no perquè mai vull faltar el respecte de la persona que s’està interessant per mi, i aquest no saber dir que no s’acaba convertint un consentiment (per part meva confús perquè acabo per no tenir clares les meves voluntats). Sempre que estic amb aquesta confusió, al cap d’una estona de que hagi passat tot, veig clarament que he fet una cosa que no volia fer.
Pregunta:
Com puc resoldre aquest problema per prevenir situacions futures indesitjables?
Saps si aquesta anomalia meva té algun nom? Si està relacionada amb els eneatipus o si hi ha algun llibre o pàgina web que en parli? Realment m’agradaria entendre’m millor i saber l’arrel del problema (intueixo que és una falta d’autoestima)
Moltes gràcies per l’atenció, sé que és un text molt llarg i confús, he intentat fer-ho el màxim intel·ligible possible però hi ha coses que jo mateixa tampoc acabo de tenir clares del tot.
Gràcies altre cop, estaré esperant la resposta.
Laura Centellas

Hola,
T'has explicat perfectament, per a poder dir-te el per què et passa o com és que actues d'aquesta manera necessitaríem conèixer-te una mica millor, potser un espai terapèutic seria l'ideal per a poder parlar de tot això i poder entendre ben bé què passa, quan passa, amb qui passa i si en altres situacions no sexuals també et passa.
Potser una de les claus la comentes tu mateixa, no vols fer mal a les persones que s'interessen en tu, però alhora t'estàs fent mal a tu mateixa.
En un moment de la teva consulta comentes que en aquells moments sents una confusió mental i que és passada la situació que determines que no volies que passés. Potser aquesta confusió que comentes és la senyal que has d'escoltar i si sents confusió, donar pes al "no", o al "ara no", o al "no, no vull que passi res, així estic a gust" o al "disculpa si t'he fet entendre una cosa que no era".
I per últim, no dir res és una reacció que moltes dones agredides sexualment tenen, i no per això són responsables del que va passar. Si no hi ha un "sí", significa que és "no". Ninguna de les situacions et fa culpable, ni responsable, ser simpàtica no significa que vulguis liar-te amb ningú ni quedar amb ningú.
Estem aquí pel que necessitis, una abraçada ben forta!
Helena Angel
Psicologia - Sexualitat - Parella
@Helenangelpsico
www.helenaangel.com
La Laura Centellas