Angoixa i diverses pors
Bona tarda. Abans de tot disculpeu-me per haver enviat una consulta sense finalitzar amb el mateix títol. Ha sigut un error.
Estic cursant segon de batxillerat i fa cinc mesos vaig començar a tenir angoixa. Tot va començar durant els primers exàmens del curs, on em posava molt nerviós, acompanyat de batecs ràpids. És una sensació que no trobava gaire normal en aquell moment, ja que porto fent exàmens sense cap problema i esport des de ben petit. Com a conseqüència, vaig començar a preocupar-me i a pensar que no era algo normal, ja que els nervis s'apoderaven de mi també fora de l'institut de tal forma que no podia fer les coses com a mi m'hagués agradat. Això va fer que comencés a tenir por a morir i a fer-me preguntes existencials i filosòfiques com ara "Què hi ha després de la mort?" o si hi havia la possibilitat que lo del meu voltant es tractés d'algo irreal, com una película o un somni. Algunes de les preguntes no tenen resposta, i el fet de no trobar'ls-hi feia que m'obsessionés i em quedés colapssat. Començava a tenir por de quedar-me sol a casa, por d'estar a classe, por de tot. El fet de pensar tant em deixava molt cansat i possiblement he passat el pitjor Nadal de la meva vida, igual que estic passant el pitjor curs. I ara, jo que posava en dubte si vivia en una película, apareix aquest virus. Ho prou bé, hi ha dies que estic millor que d'altres, però avui he anat a comprar al pa al centre de la ciutat sol i pel camí m'he posat molt nerviós, acompanyat de la sensació de falta d'aire. He trucat als pares i quan m'han respós ja se m'havia passat, però em fa ràbia no poder ser el noi que era abans: segur, rialler i racional. No entenc perquè m'he tornat tant sentimental, preocupat i insegur de cop.
Tot això ho he explicat els pares, ja que sé que no és bo guardar-se els problemes i és bo "desfogar-se". Plorar m'ajuda molt, la veritat. No consumeixo drogues, soc un noi sa... És més, pel tema del cor vaig fer unes proves d'esforç i estic bé. Què em pot estar passant?
PD: He anat a diferents psicòlegs i just abans de començar el confinament vaig començar a anat a un nou ja que amb els altres no m'hi sentia a gust. Tots ells m'han descrit com una persona que li agrada tenir-ho tot controlat i que al veure que algo en el meu cos i ment no va com estic acostumat he acabat amb totes aquestes pors.
Laura Centellas

Hola!
Pel que expliques sembla que l'angoixa és la teva vàlvula d'escapament. Totes les persones tenim un punt feble que és el que s'activa quan hi ha alguna cosa que no va bé. En el teu cas, l'angoixa.
El consultori segurament queda una mica curt per donar-te la resposta especialitzada que necessitis, et recomanem que intentis reemprendre les sessions amb el professional que havies provat. Encara que sigui online podràs treballar-ho de manera més efectiva i personalitzada.
Tot i així, et deixem alguns indicadors:
- Generalment hi ha un "estat previ" d'angoixa que ja s'intueix, com alguna sensació que falta aire o no acabes d'omplir el pulmó.
- L'atac d'angoixa té una durada màxima de 10 minuts. El cos s'activa molt ràpidament i mica en mica es desactiva.
- La forma de controlar aquest atac és amb la respiració: comptant 5 temps per inspirar i 5 per expirar.
- Algunes persones trenquen l'estat previ, simulant un badall molt gran.
- A nivell psicològic, intenta parlar amb la teva família (de la teva preocupació però també d'altres temes), parlar amb les teves amistats i passar estones sol. Reparteix-te el dia i centra't únicament en el dia a dia (sense avançar esdeveniments).
Tot i així, et recomanem que retornis a l'assessorament professional que tenies abans ;)
La Laura Centellas