Transtorns alimenticis
Crec que la meva mere podria tindre anorexia i no se el que fer. Pesa entre 53 i 55 quilos i vol pesar menys (te casi 50 anys). Gràcies
Judit Àvila

Bon diaaaa!
Primer de tot em sap greu contestar tant
tard...I, moltes gràcies per acudir a nosaltres.
Entenc que estiguis preocupat/ada, i
segurament estaràs patint al no saber del cert què està passant. El meu consell
és que intentis parlar amb la teva mare, que li mostris la teva preocupació per
la seva salut. És molt important que quan parlis amb ella no la renyis ni la jutgis
per la seva dificultat alhora de menjar. L’últim que volem és que es senti
pressionada, jutjada o que es senti culpable. Hem d’entendre que els Trastorns
de la Conducta Alimentaria són una alarma que ens diu hi ha un aspecte de la
vida de la persona que ho pateix que li provoca un malestar emocional intens
que nos ap com gestionar. Així, que no et frustris si no surt bé a la primera,
no serà culpa teva. Segurament no serà fàcil que la teva mare pugui reconèixer
de seguida que té un problema i que pot ser greu. Hauràs de tenir molta
paciència i ser molt comprensiu/va. Hem de ser sincers amb les nostres emocions
i sentiments i expressar-li-ho d’una manera respectuosa i serena. El més
important és evitar fer comentaris sobre el que menja o deixa de menjar, el que
pesa, el que s’ha aprimat o engreixat, etc. La idea és intentar connectar amb
la part més emocional i animar-la perquè comparteixi com se sent, què li
preocupa, les seves pors, les seves angoixes...
Pots començar dient-li
alguna cosa així:
Mare, estic preocupat/ada per tu, tinc la
sensació que no estàs bé, que hi ha alguna cosa que et fa patir. M’agradaria
ajudar-te...
L’objectiu final, seria
que li poguessis explicar què ha de fer per demanar ajuda. I, que pugui anar al
metge de capçalera a fer-se una valoració. Digues-li molt clarament que tu pots
estar al seu costat, acompanyar-la i donar-li suport, però que la decisió de
rebre ajuda només la pot prendre ella. I, que quan estigui preparada tu estaràs
allà com estàs fent ara.
No t’espantis, perquè sé que pot sonar molt
complicat tot això. Però no vull que pensis que estàs sola. Si necessites
ajuda, un espai on poder desfogar-te i on t’ajudaran a fer tot el que t’he
explicat, pots posar-te en contacte amb l’Associació Contra l’Anorèxia i la
Bulímia (ACAB). El seu telèfon és:
934549109. T’atendran ja sigui per
telèfon o en persona, i t’acompanyaran durant tot el procés.
Ets una persona molt forta i valenta, la teva mare té
molta sort.
Una abraçada molt forta,
Judit (psicòloga).