La meva amiga
La meva amiga té un greu problema amb el menjar i es que malgrat que està molt prima no es veu bé i menja tot el poc ue pot (l'esmorzar i el brenar que li donen els tira), els seus pares no ho sabem i em sento inútil perquè sento que no puc fer res. Hi ha quelcom que pugui fer ?
Laia Reventós

Bon dia bonica,
Primer de tot, gràcies per contactar amb nosaltres.
Fas molt bé d'haver donat aquest primer pas. La teva amiga de ben segur ho estarà passant molt malament i necessita a les seves amigues al seu costat. Tot i que potser estigui més distant, enfadada i us respongui malament, no dubteu que no ho fa a propòsit, és el seu malestar intern.
Aleshores, què podeu fer?
Els amics teniu un paper molt important a l'hora de donar-li suport i recolzament a una
persona afectada per un trastorn de la conducta alimentària, però malauradament, no podeu
curar-la, això és tasca dels professionals que li fan el tractament.
A continuació us facilitem unes senyals que ens poden fer pensar en que alguna cosa no va bé:
· Quan algun company/a comença a fer canvis en la seva manera d’alimentar-se sense un motiu aparent.
· És molt possible que comenci a interessar-se per la cuina: noves dietes, noves receptes,“menjar sa”...
· Quan parlem de temes relacionats amb el menjar o amb el pes, s’enfaden o intenten cambiar de tema.
· Pot ser que veiem que la persona està més prima, una mica pàl·lida i dèbil.
· Segurament estarà més cansat/ada, inclòs a vegades pot marejar-se perquè li falta energia.
· Tot i estar més cansats/ades, poden començar a fer exercici físic de forma molt intensa i es poden arribar a sentir molt culpables si algun dia no fan esport.
· Moltes vegades deixen de fer plans i activitats que abans els agradava, sobretot relacionats amb el menjar: sopars d’aniversari, les crispetes al cinema, etc.
· S’aïllen dels seus amics, es mostren més irritables i estan sensibles a qualsevol comentari.
· Tenim la sensació de que ens amaguen alguna cosa, comencem a detectar mentides, posen excuses, etc.
· Quan un amic o amiga ens explica alguna cosa que el fa patir o el preocupa i ens diu:“no ho expliquis a ningú”.
Davant d’aquestes senyals, pot ser que el teu amic et faci patir. A continuació us facilitem
algunes pautes que poden orientar-vos sobre com actuar amb la persona afectada:
Què s'ha de fer?
· Escoltar la persona i mostrar-se comprensiu amb la seva situació (no renyar-la). Encara que et pugui semblar que no és gaire, saber escoltar a la persona és una gran ajuda per a ella.
Un amic no jutja, ni qüestiona. Hem de ser comprensius, respectuosos i entendre que hi ha algo que el/la fa patir molt i ho està passant malament. Ens necessita al seu costat.
· Animar la persona a que demani ajuda professional. Això és fonamental perquè una persona es pot recuperar d'un trastorn de la conducta alimentària sempre i quan faci tractament amb professionals especialitzats. Per la forma en com es desenvolupen aquests
trastorns és habitual que la persona no accedeixi a rebre tractament. Si us trobeu en aquesta
situació insistiu en la necessitat de que rebi ajuda professional.
· Si tot i insistir en la necessitat de que rebi tractament la persona continua negant-se el millor que podeu fer és dir-li que us veieu en l'obligació de parlar amb els seus familiars, especialment si la persona afectada és menor d'edat, per a que busquin ajuda professional.
Segurament la família també haurà identificat les senyals d'alerta, però sempre és convenient
que rebi informació de part dels amics de l'afectat/da. Donant aquest pas és molt probable que la persona es molesti amb vosaltres,
però més endavant ho entendrà i ho us agraïrà sincerament.
· Si teniu la sospita de que parla amb amics per Internet amb els que parla sobre aprimar, dissimular davant dels pares, etc. és molt important que li demostreu que vosaltres sí sou amics de veritat perquè el que voleu no és que aprimi, sinó que el que voleu és que tingui salut i benestar. També és necessari que els seus pares se n'assebentin.
· Podeu demanar ajuda i orientació per vosaltres mateixos perquè us expliquin que podeu fer.
· Proposar activitats i parlar de temes que no tinguin a veure amb el pes o la imatge.
· La millor manera de poder-lo ajudar és sent tu el millor exemple de com estimar-se a un mateix.
Què NO S'HA DE FER?
· Amagar la malaltia. És molt probable que la persona afectada us expliqui, perquè confia en vosaltres, el que li està passant i, a més, us demani que no li expliqueu a ningú, especialment als seus pares i familiars. Si accedim a aquesta petició estarem, en
realitat,afavorint la malaltia.
· Si creus que la teva amiga pot estar patint un trastorn de la conducta alimentària, POSA'T en contacte amb nosaltres trucant al 93 454 91 09 o enviant un correu a acab@acab.org.
ESPERO HAVER-TE AJUDAT.
Petons,
Laia Raventós