Perdre pes
Des de fa temps tinc clar que peso molt més del que hauria. Tinc 15 anys, medeixo 158cm i peso 83kg aproximadament. Quan anava a 1r d'ESO vaig anar a un nutricionista i em va donar una dieta. La vaig estar seguint durant un mes més o menys uns 9 mesos i vaig aconseguir baixar bastant de pes. Al arribar l'estiu vaig començar a guanyar pes però des de l'estiu passat he pujat de pes sense parar. El meu problema bàsic són els atracons que em faig quan estic sola a casa de brioixeria industrial o altres merdes. A part d'això, faig vida bastant saludable, faig 3 hores fixes d'esport a la setmana i alguns caps de setmanes en faig una hora més. Ara m'he proposat anar un dia a la setmana a nedar a la piscina aprofitant que arriba l'estiu però no puc evitar els atracons.
Què puc fer per evitar menjar quan estic sola a casa? Hi ha alguna manera per baixar més ràpid de pes?
Aclarar que jo em sento a gust amb el meu cos però sé que pesar 80 kilos medin tmenys de 160cm es poc saludable.
Laia Reventós

Bon dia preciosa! Gràcies per confiar en nosaltres.
Comentes que tens 15 anys i que per la teva edat creus que peses més del que hauries de pesar. Bé, has de pensar que estas en període de creixement i hormonal, pel que el cos s’està convertint en un cos de dona i ha de passar per molts canvis físics. Seguir dietes a aquesta edat o a 1r d’Eso (com va ser el teu cas) és delicat pel fet que et pot fer obsessionar en quins aliments has de menjar i quins els tens prohibits...i això sí que no es saludable a nivell mental ja que com bé et dic, estas creixent i el teu cos necessita menjar.
No  hi ha cap problema en seguir una dieta, sempre acompanyat d’un nutricionista, però també has de buscar l’arrel dels afartaments aquests comentes. No els fas perquè sí. Pensa: tinc ansietat, estrès, estic trista, enfadada...quan faig els afartaments? Moltes persones realitzen afartaments quan experimenten emocions i sentiments negatius i és una manera de canalitzar-los. Però no funciona i al final et fa guangar pes perquè és complicat aturar-los si no tens unes eines de maneig o gestió correcte d’aquestes emocions.
Està molt bé fer esport per tenir un estil de vida saludable i mantenir actiu el teu cos, però l’alimentació és un aspecte clau també. Així doncs ha d’haver un equilibri entre els dos i altres factors (no fumar, no beure alcohol, beure aigua....).
Què pots fer per evitar els afartaments?
1. Pensar en quines emocions negatives originen aquests afartaments i ser-ne conscient.
2. No relacionar el benestar emocional amb el menjar
3. Sortir de casa quan tinguis ganes de fer un afartament
4. Evitar estar sola a casa per no tenir aquesta tentació
5. Si et costa seguir aquests passos et recomanaria que intentessis anar a un psicòleg especialista en aquests temes o bé a l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia (Carrer Mallorca,198) per tal d’informar-te i que et puguin orientar (servei gratuït).
De totes maneres, has d’acceptar i estimar el teu cos tal com és. És cert que fer afartaments no és saludable però si els realitzes és perque hi ha algo a nivell emocional que no funciona, i és la teva manera de fugir dels problemes. Així doncs, en comptes de centrar-te en l’alimentació, jo em centraria més en com estas per dins.
bé guapa espero haver-te ajudat!
Molts petons
Laia Raventós,
Psicòloga