No sé com ajudar-la
Hola!
Tinc un problema amb una amiga meva. Us explico. El cas és que ella té un any menys que jo i ha començat la uni aquest any i és una persona tímida i amb una personalitat poc habitual entre la gent de la seva edat. El cas és que sempre em diu que la gent de la seva classe passa d'ella i que només parlen de festes i alcohol i critiquen els profes. Que no tenen vertader interés per les humanitats (ella fa estudis francesos) i que se sent fora de lloc. Diu que avorreix les persones, que ningú es vol apropar a ella i coses així. Que la gent d'allà és molt inmadura, que no ha canviat res de com era la gent a l'institut. Ella no té gaires amics, bàsicament es relaciona amb sa germana gran i amb el seu nóvio. Els "amics" que tenia de l'insti no li cauen molt bé i no li parlen tampoc. El problema és que ella no és de Catalunya... I jo no la puc ajudar en persona. Fa anys que la conec online (fará com uns 5 anys o així) i parlem per whatsapp. Jo me l'estimo molt però em sap greu no saber com ajudar-li. Li he donat un munt de consells perque a mi em.va passar el mateix que a ella els dos primers anys de ESO i sé com se sent ara mateix. Li he dit tot el se m'ha ocorregut, com vaig aconseguir integrar-me jo... Però sembla que res d'això serveix. Es deprimeix molt per que sent que no val la pena i que està marginada. Jo li animo a que parli amb la gent i s'obri però no funciona... En fi, sento que ella no surt del cercle de sa germana, el seu nòvio (que tampoc té amics amb qui quedar) i jo, que estic present virtualment. M'ha passat captures i m'ha explicat coses de la gent de sa classe i la veritar és que no són massa compatibles amb ella. No sé si jo puc fer alguna cosa per ella... Sé que tot això li afecta l'autoestima. I a sobre diu que en aquest ambient no se sent bé en el grau que està fent, que no sap que fa allà, que a ningú li interessa i que hauria d'haver triat una altra carrera que era la seva segona opció. Em preocupa tot això perquè perderà la motivació per estudiar... I no sé si seria beneficiós per ella un canvi de carrera, potser només sent això pels seus companys.
Si em poguéssiu donar algun consell de com actuar us ho agraïria molt.
Gràcies pel vostre temps!!
Estrella Dorca

Hola!
Primer de tot: la responsabilitat no és teva. Tu no pots fer-te responsable de la seva vida ni tampoc del seu malestar. A vegades tenim tantes ganes d'ajudar als amics, que ens oblidem que són ells o elles els que han de demanar ajuda, buscar estratègies i assumir la pròpia realitat.
Per altra banda, crec que ha d'aprendre a fer la distinció entre amistats íntimes, amistats, companys i coneguts. Sovint pretenem que tots els nostres coneguts siguin els nostres amics i això no és així. Cal aprendre a distingir els entorns i a saber demanar a cada persona el que necessitem.
• Si necessita conèixer altra gent, és ella qui haurà de buscar activitats fora del seu entorn per socialitzar-se amb altres persones que tinguin interessos semblants a ella.
• La motivació per estudiar és pròpia de cadascú. Per molt que tu t'esforcis intentant que ella no perdi la motivació... si ella no hi troba un sentit, no hi haurà res a fer.
• Cuida't a tu. És possible que enfocant-te en la teva amiga, perdis una mica l'orientació en la teva. Ets la seva amiga, és fantàstic que l'escoltis i l'acompanyis en el seu malestar, però també has d'aprendre a posar barreres i no involucrar-te més del compte.
Què pots fer tu?
• escoltar-la
• compartir estones amb ella
• reflexionar sobre la vida i la importància dels amics
• recordar-li què la fa especial
• desmitificar la vida universitària
• animar-la a provar coses/llocs nous!
Espero haver-te ajudat una mica,
Una abraçada!
Laia Sala
@laiasala.psico