El menjar i l'autoestima
Hola!
Sóc una noia de 14 anys, peso uns 46 kg i medeixo uns 165 cm.
Fa 26 dies que vomito part del dinar i/o sopar perquè sempre crec que he menjat massa i em sento malament b mi mateixa. Explico, no considero que estigui gorda ni res per l'estil però sempre que menjo qualsevol cosa, se m'infla molt la panxa i ho odio. Aquest estiu he menjat massa i molt malament i no he fet casi res d'esport.
Em vaig estar plantejant la idea de vomitar el menjar i ho vaig intentar alguns cops fins que ho vaig aconseguir.
És com que ara tinc més "llibertat" per menjar el que vulgui perquè sé que després ho puc vomitar.
A més, no considero que sigui gens guapa encara que alguns amics/gues diguin el contrari i si no m'agrada la meva cara, almenys que m'agradi el meu cos no?
Sé que no es saludable però moltes vegades tampoc esmorzo.
Els hi he explicat aquesta situació a alguns amics íntims i m'han dit que deixi de fer-ho que és molt dolent però ho tinc controlat, és a dir, només vull tenir la panxa plana no estar esqueletica.
A més, no tinc temps d'anar al gym.
Necesito consell i que em digueu perquè alguns d'aquests pocs amics m'han dit que podria tenir trastorn fe la conducta alimentària i no sé que...
Gràcies per tot el que feu!
Laia Reventós

Hola Clua!
Gràcies per confiar en nosaltres i explicar-nos la teva situació.
Bé, pel que comentes el tema dels vòmits està molt instaurat ja en el teu dia a dia. Els teus amic no s'equivoquen quan et diuen que vomitar és perillós i pot desencadenar en un desordre alimentari, perquè al cap i a la fi estàs sometent el teu cos a un estrès innecessari i és molt perjudicial per la salut. tu mateixa pots buscar quines són les conseqüències del vòmit, però hi ha bastantes. A més, no és un mètode eficaç per perdre pes ni per dissimular la panxa, que sembla ser el teu complex principal. com tu dius, grassa no ho estàs, tenint en compte la teva alçada i el teu pes. És més, es podria dir que estàs per sota del teu pes mínim, així que ves en compte.
D'altra banda, amb 14 anys i, estant en plena adolescència, és normal que tinguis inseguretats respecte el teu física (cara i cos). Estàs experimentant molts canvis corporals que sumats a l'acne, la menstruació, el creixement de certes zones del cos, etc. se't fa difícil d'acceptar. però tots hem passat per això i no per aquests motius has d'iniciar-te en un cicle perillós com és el vòmit. A més, molt probablement, això que comentes de que se t'infla la panxa quan menges qualssevol cosa deu ser una simple sensació però en realitat no té res a veure amb que t'estiguis engreixant ni se t'estigui fent gran la panxa. El cos està acceptant el menjar que li estàs subministrant perquè necessita aquesta energia per funcionar. Està fent la seva funció. El teu cos necessita menjar, és vital! Procura seguir una alimentació variada i equilibrada. Si de veritat tens la panxa inflada no serà pel fet de menjar en sí, sinó que potser és un tema de gasos o retenció de líquids i per tant es recomana beure molta aigua, infusions o tè. I, per descomptat, deixa de vomitar. Encara estàs a temps d'aturar-ho abans que sigui massa tard. I si et veus incapaç, demana ajuda a familiars o experts que et puguin acompanyar en el procés.
Espero haver-te ajudat!
Laia Raventós,
Psicòloga.