Vergonya?
Hola, dilluns vinent m’han convidat a un sopar que ens quedarem a dormir a casa d’un dels nens, el cas es que jo de tant en tant, nose perque pero em pixo a sobre a la nit. I tinc por de que em passi allà! Que faig?????
Laia Reventós

Hola Jordi!
Abans de tot, hauries de saber a què es deu que tinguis enuresi nocturna (et fas pipi al llit). L'enuresi noctura es pot donar per molts factors:
- Problemes hormonals. A la nit, una hormona que rep el nom de "hormona antidiürètica" fa que l'organisme produeixi menys orina. Però l'organisme d'algunes persones no fabrica quantitats suficients d'aquesta hormona. Això significa que els seus organismes poden produir massa orina mentre dormen.
- Problemes de bufeta. En el cas d'algunes persones que pateixen enuresi, l'excés d'espasmes musculars pot impedir que la bufeta retingui una quantitat normal d'orina. Alguns adolescents i adults també tenen bufetes relativament petites que no poden retenir un gran volum d'orina.
- Genètica: Podria ser que algun dels teus pares també tingués enuresi nocturna a la teva edat.
- Problemes per dormir. Alguns adolescents dormen tan profundament que no es desperten quan necessiten orinar.
- Afeccions mèdiques. Algunes afeccions mèdiques que poden donar origen a l'enuresi secundària són la diabetis, la constipació i les infeccions del tracte urinari. Els traumes en la medul·la espinal, com un estirament greu de la medul·la a causa d'una caiguda, una lesió en un esport, un accident d'automòbil o un altre esdeveniment també poden tenir un paper en l'enuresi. No obstant això, això no és freqüent.
- Problemes psicològics. Alguns experts creuen que l'estrès pot estar associat a l'enuresi. En l'adolescència, no és estrany sentir-se estressat, i alguns esdeveniments, com un divorci, la mort d'un amic o un familiar, una mudança a una nova ciutat, l'adaptació a una nova escola i un nou entorn social, o les tensions familiars , poden resultar aclaparadors.
Aleshores, el que et recomano si tens problemes per controlar l'orina a la nit és parlar amb el teu metge per obtenir més informació sobre l'enuresi nocturna i per descartar la possibilitat d'un problema mèdic.
A més de realitzar un examen físic, el metge et demanarà si tens alguna preocupació i quins símptomes tens. També estarà interessat en el teu historial de salut i el de la teva família, en els medicaments que estàs prenent, si tens al·lèrgies i altres detalls d'importància. Això és el que s'anomena "història clínica". Potser et pregunti sobre els teus patrons de son, els teus hàbits intestinals i símptomes urinaris (com urgència per orinar o dolor o cremor en orinar). També és possible que el metge conversi sobre qualsevol situació estressant que pugui haver contribuït a provocar el problema.
L'examen inicial segurament inclourà una anàlisi d'orina i un cultiu. En aquestes anàlisis, s'examina l'orina per determinar si hi ha senyals d'una malaltia. En la majoria dels casos de persones amb enuresi nocturna, aquestes anàlisis solen ser totalment normals.
Quin és el tractament?
Els metges poden fer diverses coses per tractar l'enuresi nocturna, segons quina sigui la causa. Si es deu a una malaltia, alguna cosa no molt comuna, rebràs tractament. Si l'examen físic i l'historial no suggereixen la presència d'un problema mèdic i les anàlisis d'orina llancen resultats negatius, es poden utilitzar diversos enfocaments conductuals:
- Controlar el que menges i beus abans d'anar al llit. Els qui pateixen enuresi nocturna poden prendre algunes mesures bàsiques per impedir que la bufeta es sobrecarregui reduint la quantitat de líquid que beuen abans d'anar a dormir. Pots reduir les probabilitats d'orinar llit si vas al bany just abans d'anar a dormir.
- Potser és útil evitar alguns aliments a la nit: els aliments capaços d'irritar la bufeta inclouen cafè, te, xocolata i gasoses o altres begudes carbonatades amb contingut de cafeïna.
- Imagina que no orines llit. L'ús d'una tècnica anomenada "imaginació positiva", en la qual, abans d'anar a dormir, penses despertar-te sense haver orinat llit, pot ajudar a algunes persones a deixar de orinar a la nit. Altres descobreixen que recompensar per aixecar-se sense haver mullat el llit també funciona.
- Ús d'alarmes de micció involuntària. De vegades, els metges i infermers prescriuen l'ús d'alarmes per tractar els adolescents que pateixen d'enuresi. D'acord amb la Fundació Nacional del Ronyó, entre el 50% i el 70% dels casos d'enuresi responen al tractament amb aquests dispositius. Aquestes alarmes fan sonar una campaneta quan una persona comença a mullar el llit. Llavors, podeu apagar ràpidament l'alarma, anar al bany i tornar a dormir sense mullar massa el llit. No obstant això, no t
No obstant això, no et desanimis si l'alarma no t'ajuda a deixar d'orinar llit immediatament. L'organisme pot necessitar diverses setmanes per deixar de fer alguna cosa que ha fet durant anys. Amb el temps, aprendràs a aixecar-te abans que soni l'alarma o a retenir l'orina fins el matí.
Els que dormen molt profundament potser depenguin d'un dels pares o un altre integrant de la família perquè els desperti si no escolten l'alarma. La clau, en el cas de les alarmes, és despertar ràpidament: com més aviat es desperti una persona, més efectiva serà la modificació de la conducta per avisar-al cervell que es desperti o enviï a la bufeta senyals per retenir l'orina fins el matí.
En algunes ocasions, els metges tracten la enuresi amb medicaments; encara que aquest no sol ser el primer recurs, perquè no s'ha comprovat que un medicament curi la enuresi de manera permanent i el problema sol tornar al deixar de prendre la medicació. De vegades, els metges prescriuen una forma artificial de l'hormona antidiürètica per reduir l'acumulació d'orina durant la nit. Altres medicaments relaxen la bufeta i li permeten retenir més orina.
Si et preocupa l'enuresi, el millor que pots fer és parlar amb el teu metge perquè et doni idees sobre com afrontar el problema. Els teus pares també et poden donar consells per afrontar-lo, especialment si algun d'ells va tenir aquest problema durant l'adolescència.
La bona notícia és que és probable que l'enuresi desaparegui per si sola. De fet, 15 de cada 100 nens que es orinen al llit deixen de fer-ho cada any sense rebre cap tractament.
Espero haver-te ajudat amb aquesta informació!
I sobretot, si es dóna el cas que orines al llit, el més recomanable és normalitzar-ho i no avergonyir-te. Parla-ho amb naturalitat i treient-li importància per a que no vegin que ho estàs passant malament al explicar-ho i segur que et faran costat :)
Laia Raventós,
Psicòloga