Regulació del menjar
Jo mai (abans de l’adolescència) m’havia preocupat pel que menjava, pero vaig arribar a l’adolescència, i em van venir totes les inseguretats, jo sempre he sigut bastant exigent amb mi mateixa, però ara encara ho sóc més.
Fa temps que regulo el menjar que menjo perquè no em vull engreixar. Però la meva família es tota de menjar bastant i cada dia a l’hora de dinar em controlen el que menjo i em diuen que m’hauràn d’ingressar a l’hospital si no menjo més, jo cada cop que m’ho diuen (que es casi bé cada dia) em sento molt malament, i m’estic qüestionant si estic als principis de l’anorexia o si només es que em regulo una mica el menjar. M’ajudarieu molt si em responguessiu aquestes dues preguntes:
- L’anorèxia es quan no menjes i la bulímia es quan vomites el menjar, veritat?
- I la segona, estic començant amb l’anorèxia o es normal que em reguli el menjar?
Laia Reventós

Hola!
Responent a les teves preguntes:
- Anorèxia Nerviosa: Les persones que pateixen anorèxia nerviosa senten una por intensa a augmentar de pes o a engreixar-se, i estan excessivament preocupades per la seva silueta. Com a conseqüència, presenten conductes anòmales pel que fa a la alimentació, el pes i el volum i la silueta corporals. La persona pot veure’s grassa o desproporcionada, tot i tenir un pes per sota del que es considerat normal. Patir aquest trastorn té un gran impacte negatiu en la vida familiar, social, laboral, acadèmic i emocional. A l'inici de la malaltia és possible que no s'observin excessius problemes. Fins i tot és possible que els afectats se sentin satisfets amb la pèrdua de pes, i sovint es veuen recompensats pel seu entorn. Però al cap d’un temps apareixen els símptomes que indiquen que alguna cosa no funciona. Cal estar alerta davant de determinats tipus de comportament o signes que poden fer sospitar sobre la presència d’aquesta malaltia, ja que si es diagnostica i es tracta precoçment la recuperació és més fàcil i ràpida.
- Bulímia Nerviosa: La Bulímia Nerviosa és un trastorn de la conducta alimentària que es caracteritza per episodis d'afartaments (ingesta voraç i incontrolada), en els quals s'ingereix una gran quantitat d'aliment en poc espai de temps i generalment en secret. Les persones afectades intenten compensar els efectes de les sobreingestes mitjançant vòmits autoinduïts i/o altres maniobres de purga o augment de l'activitat física .Mostren preocupació malaltissa pel pes i la figura, però no es produeixen necessàriament alteracions en el pes, ja que tant poden presentar pes normal, com pes baix o sobrepès. La bulímia nerviosa sol ser un trastorn ocult, fàcilment passa desapercebut, i es viu amb sentiments de vergonya i culpa . Per aquest motiu la persona afectada sol demanar ajuda quan el problema ja està avançat .La Bulímia Nerviosa afecta entre el 0,4% i el 3 % de la població jove espanyola, especialment a les noies.
Si comentes que la teva família és de menjar molt i en excés de quantitats, no hi ha cap problema en que dosifiquis el teu menjar per tal de no augmentar de pes i estàs a gust com estàs. Ara bé, has de fer un primer, segon i postre complet i 5 àpats al dia (esmorzar, mig matí, dinar, berenar i sopar). Als àpats més importants (esmorzar, dinar i sopar) ha d'haver una porció de verdura i fruita, proteina (peix/carn/ou/tofu...), carbohidrats (pasta, arròs, patates, etc) i greixos saludables (fruits secs, aguacate, rovell de l'ou, etc).
Espero haver-te ajudat!
Laia Raventós,
Psicòloga