Vull baixar de pes però sóc massa fluixa per poder fer-ho.
Sóc una noia de 14 anys que medeix 1'52 i pesa 58 kg aproximadament.
Me mare em diu que el meu pes esta bé sempre que no passi dels 60 però jo al mirar-me al mirall em veig lletja. Tinc bastante panxa i sobre tot moltissima cama, en canvi de cintura cap amunt sóc molt petita.
He intentat baixar de pes, fent exercici i menjant bé, el problema que sóc tan fluixa que al cap de dos dies ja em fa un pal.
¿Qué puc fer?
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Gràcies per escriure al consultori.
Si mirem el teu pes i la teva alçada veiem que està bé, això significa que no hi ha una necessitat real de perdre pes i que està més relacionat amb la teva autoestima que amb el teu cos.
Molts cops quan volem perdre pes ens plantegem reptes grans i moltes prohibicions. Això l'únic que fa és que encara tinguis més ganes de menjar els aliments que més t'agraden. Si et fixes s'assembla molt al que tu dius de que al cap de dos dies no pots... si intentes perdre pes desde el control i la prohibició l'efecte serà més aviat el descontrol i les ganes constants de menjar.
En el teu cas jo ho plantejaria com un estil de vida, aquí et deixo unes quantes pautes que et poden anar bé.
Pel que fa a l’alimentació:
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Una de les coses que també dius és el tema de la diferencia entre les zones del cos. Això parla de la teva constitució i encara que molts cops ens molesti això no ho podràs canviar ja que ens ve donat per la genètica. Aquí poc a poc hauràs d'intentar acceptar-te tal com ets.
Espero que això t'ajudi una mica.
Una abraçada i bon nadal.
Carlota López Ballestar
Psicòloga