No puc parar de menjar
Estic obsesionada amb el menjar estic TOOOOOOOOOT el dia menjant. Després de esmorzar, després de dinar, després de sopar, tots aquest moment no paro de menjar encara que no tingui gana i tingui la panxa plena i si no trobo alguna cosa per menjar em desespero, es com si mengès per avorriment!! Sempre dic, vale, al dia seguent no menjaràs res entre àpats però mai ho compleixo. Que puc fer? Considero que tinc un bon cos pero no em vull engreixar, més que res per la meva salut. Algun consell per deixar-ho?
Moltes gràcies
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Moltes gràcies per escriure al consultori.
Molts cops el que mengem pot estar relacionat amb les emocions, per això és possible que si estàs nerviosa, estressada o avorrida tinguis més ganes de menjar aliments saborosos i que ens agraden molt. Fins i tot i ha persones que quan estudien utilitzen el menjà com un premi i això és millor no fer-ho.
No et preocupis si algun dia piques una mica més del habitual, si comences a angoixar-te amb això el que pot passar és l’efecte contrari, que encara en tinguis més ganes. Així que viu això com una cosa normal que ens passa a quasi tots. De totes maneres, pots buscar altres maneres de relaxar-te que no siguin a través del menjar, com per exemple, quedant amb una amiga, llegint, mirant una pel•lícula o anar a fer esport.
En principi el menjar hauria de ser per alimentar-nos i nodrir-nos, tal i com feien a la prehistòria. Tot i així, el menjar a acabat tenint moltes altres funcions a les nostres vides. Les celebracions molts cops estan centrades en el menjar, a vegades quan som petits ens han pogut premiar amb menjars que ens agraden, etc.
Hi ha persones que acaben tenint el que és coneix com “gana emocional”. És a dir, en funció del teu estat anímic sents la necessitat de menjar, a vegades el que sigui o altres menjars concrets. En el teu cas, pel que expliques pot estar passant això. Molts cops ens passa això perquè ens falten eines per gestionar les nostres emocions.
Pel que m’expliques tu ho identifiques amb quan et sents avorrida. Potser et podria anar bé fer una graella i escriure en quins moments menges (fora dels àpats) i que havia passat abans. Com et senties? Què pensaves? Hi havia alguna situació que no et fes sentir bé? Així podràs començar a identificar que passa.
Hi ha persones que poc a poc van adquirint l’hàbit de menjar determinades coses en funció del seu estat anímic. Per exemple, una persona que està trista perquè li ha passat alguna cosa i s’acostuma a menjar gelat. Aquest és un hàbit que tot i que d’entrada no és greu pot convertir-se en un hàbit desaconsellat. Per això seria millor buscar altres estratègies per estar menys nerviosa. Això és molt personal i cada persona té que buscar que li va bé, però et deixo unes quantes idees:
-Anar a caminar una estona
-Fer esport
-Posar-te música relaxant
-Llegir una estona
-Quedar amb una amiga
-Dibuixar
-Pintar mandales
-Mirar una sèrie
La idea és que aprenguis a veure en quin moment t'estàs avorrint i en comptes d’anar a la nevera o l’armari a buscar menjar facis una altre cosa que et relaxi o diverteixi.
Espero que la resposta t'ajudi una mica. Pots començar a practicar-ho i si ho necessites en tornem a parlar.
Una abraçada i bon nadal.
Carlota López Ballestar
Psicòloga