Anorèxia?
Bones! No he parlat amb ningú sobre això que ultimament em passa per por. Fa uns mesos enrrere vaig començar a fixar-me més en el meu físic. Cap al mes de Febrer pesava 48kg i la meva alçada era de 146'5 cm, no se si estava en el meu pes correcte o no, pero em veia "grassoneta" i vaig decidir canviar això. Jo ja feia esport (handbol) però vaig començar a fer-ne una mica més, també intentava evitar els menjar procesats o que postessin molt de sucre, pero no feia cap tipus de dieta i menjava bastant. Fins fa un o dos mesos vaig començar a fer més esport ja que s'havia acabat la temporada de handbol, 3 dies a la setmana vaig a còrrer i també faig exercicis per "cremar caloríes", també he començat a menjar menys i més saludable. Els meus pares em diuen que abans em passava amb la cuantitat de menjar i ara em quedo curta. El meu pes actual és de 43kg i la meva alçada és de 147 cm i la veritat és que ara em sento millor amb mi maiteixa, però em preocupa que hagi desenvolupat algun desorde alimentici... sisplau ajuda m'estic preocupant jo i els meus pares.
Alba Garcia

Hola guapa!
Entenc que t'estiguis preocupant, i que els teus pares també pateixin per tu. Gràcies per compartir això amb nosaltres, has sigut molt valenta per poder-ho explicar.
Dius que al febrer no et senties bé amb el teu cos, i vas voler fer canvis per aprimar-te. Amb el pes i l'alçada que tenies llavors hem calculat l'índex de massa corporal i estaves en un pes saludable, per tant encara que et veiessis "grassoneta" estaves sana! A l'adolescència el nostre cos canvia, els malucs s'eixamplen, ens creien els pits, tenim "curbes", ens anem convertint en dones i a vegades aquests canvis ens espanten. Quan dius que vas començar a no menjar menjars processats, i a fer més esport, tot això pot estar bé si no ens ho prenem com una obsessió. És molt positiu fer esport (pel nostre cos i el nostre cervell) i menjar conscientment, però pot ser perillós si ho fem sota l'objectiu d'aprimar-nos quan realment no necessitem baixar de pes.
Fa un temps que dius que encara estàs més pendent del menjar, dius que menges més saludable. No sabem que vol dir menjar més saludable per tu. Per nosaltres és important menjar equilibradament sense restriccions, fer 5 àpats al dia complerts i equilibrats. Si comencem a evitar certs tipus de menjar, el nostre cos no estarà sa i la nostre ment cada cop s'obsessionarà més.
Amb el que dius que peses i mesures ara, em tornar a calcular el teu índex de massa corporal, i ens surt que estàs al límit d'un baix pes. No podem considerar que tinguis un pes en risc, però si que si segueixes aprimant-te podries posar en perill la teva salut. Està bé que facis esport, però no t'obsessionis gaire. Pensa si cada cop que surts a córrer ho fas per divertir-te o perquè penses que t'has d'aprimar... i pel que ens expliques no cal que facis exercicis "per cremar calories" perquè no tens calories per cremar!
Nosaltres amb tot el que ens has explicat no podem dir-te si pots estar entrant en una anorèxia o no, perquè no tenim prou informació. El que si que et recomanem es que ho parlis amb els teus pares i puguis anar al metge per valorar la situació. El més important es que et sentis bé amb tu mateixa i puguis estimar el teu cos sigui com sigui.
Encara que diguis que ara et sents bé, si estàs fent coses amb el desig de aprimar-te, o per no engreixar, coses com no menjar certs tipus d'aliments, fer molt esport, o menjar menys, pot ser que posis en perill la teva salut física i mental.
Ara ja has fet un pas molt important, i tot això no ho has de passar tu sola!
Si tens algun dubte o vols parlar-ne més, a partir del setembre pots trucar-nos al 93 454 91 09!
Una abraçada!
Alba Garcia
Psicòloga
www.acab.org