Alimentació i Autoestima
Sóc un noi, tinc 14 anys, medeixo 1'72m i peso 48'1Kg . Sóc bastant prim i alt, fins i tot, alguns companys de la meva classe m'han preguntat si era anorèxic, en veritat no ho sóc, alguns cops m'agradaria saber com puc guanyar pes de forma saludable.
Un altre tema és la meva autoestima, la tinc baixa, no se com fer per sentir-m'he bé amb mi mateix, de fet sempre l'he tinguda baixa. A vegades he pensat que sóc una merd*.
Espero que hem pugeu ajudar. :)
Laura Medrano

Hola guapo!
Abans de tot, gràcies per escriure'ns, ens agrada quan els nois us animeu a fer-nos consultes.
Bé, pel que dius deus ser un noi de constitució prima i això significa que per molt que mengis, segurament et serà complicat agafar pes ja que el teu metabolisme deu ser de ritme ràpid. El nostre consell és que acceptis que el teu cos és així i que fins que no es vagi desenvolupant serà difícil que canvi. És normal que et comparis amb els altres nois i que hi hagi coses que et facin enveja (tots ho fem), però el cos que tenim no el podem triar ni modelar com si fos de fang o plastilina. Per guanyar massa muscular i veure't més fort el que pots fer és practicar algun esport de força, però amb paciencia i sense abusar ja que no és recomanable que els adolescents feu exercicis d'aixecar molt pes. No sabem si practiques algun esport regularment, però si ho fas, podries demanar-li consell al teu entrenador/a? Respecte a l'alimentació el nostre consell és que segueixis una alimentació saludable i que intentis incloure alguna ració d'hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, cereals) a tots els àpats.
Respecte a la teva autoestima, està molt bé que reconeguis que no la tens molt alta ja que aquest és el primer pas per a que puguis començar a treballar-la per anar-te sentint cada cop millor. Pensaments negatius com "soc una me***" no t'ajuden i tenir-los només fan que la teva autoestima segueixi baixant. Els pensaments que tenim i els missatges que ens diem tenen un efecte molt important en com ens sentim després. Si et dius missatges positius, encara que et sembli una xorrada, acabaran tenint efectes positius en la teva autoestima i en la valoració que fas de tu mateix.
Consell: escriu en un paper coses positives que t'agraden de tu i demana a un parell d'amics/es i als pares que escriguin en un paper 3 o 4 coses que els hi agraden de tu. Si et fa vergonya demanar-los això, els hi pots dir que és per un exercici que t'han demanat o que és per un experiment o alguna cosa així. Un cop tinguis aquests missatges positius, llegeix-los amb atenció i repeteix-te'ls sempre que tinguis un moment "baix". Has d'intentar combatre els pensaments negatius per eliminar-los i cambiar-los per pensaments i missatges positius. Ho faràs?
Espero que si :)
Una abraçada i espero que aquests consells t'ajudin a sentir-te millor amb tu mateix. Ens pots tornar a escriure sempre que vulguis.
Laura Medrano Puigdollers
Psicòloga
www.acab.org