A vegades no puc aturar-me
Hola, tinc un problema i és que moltes vegades començo a menjar però no puc parar. Habitualment és a causa de les meves inseguretats que em fan dubtar amb tot i això m'estresso i menjo tot i que sàpiga que no em beneficia per res...
Per exemple, el divendres he quedat amb un noi molt important que no he vist mai a la meva vida i amb el complexe de les cames i el cos en general no sé perquè però he menjat xocolata i no hauria d'haber-ho fet perquè ara em sortirà acne...
Mestresso i tinc molta por de no agradar-li, de que s'arrepenteixi de veure'm, de pensar que altres noies són millors que jo...
Sé que a final tot són imaginacions meves però realment no sé com sortir d'aquest infern amb els estereotips prefectes i la forma de pensar que tinc de "si no tens el ventre pla i unes bones cuixes no t'estimarà ningú, per molt bona persona que siguis"
Ajuda, siusplau.
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Moltes gràcies per escriure al consultori.
Molts cops el que mengem pot estar relacionat amb les emocions, per això és possible que si estàs nerviosa, estressada o avorrida tinguis més ganes de menjar aliments saborosos i que ens agraden molt. Com tu dius estàs nerviosa per aquest divendres i et sents insegura i sense donar-te compte sembla que ho estiguis intentant compensar amb el menjar. No et preocupis si algun dia piques una mica més del habitual, si comences a angoixar-te amb això el que pot passar és l’efecte contrari, que encara en tinguis més ganes. Així que viu això com una cosa normal que ens passa a quasi tots. De totes maneres, pots buscar altres maneres de relaxar-te que no siguin a través del menjar, com per exemple, quedant amb una amiga, llegint, mirant una pel•lícula, anar a fer esport, etc.
La idea és que aprenguis a veure en quin moment t’estàs posant nerviosa i en comptes d’anar a la nevera o l’armari a buscar menjar facis una altre cosa que et relaxi.
A més, s’hi t’hi fixes després comença un cercle viciós. Menges una cosa que tenies la intenció de menjar i aleshores et sents culpable, ja que era un aliment que t’havies prohibit (com la xocolata).
És normal que si el que fas és dir-te “a partir d’ara no menjaré Nutella”, “a partir d’ara no menjaré res de bollería” etc. la reacció sigui la contraria. A les persones no ens agraden gens les prohibicions de cap tipus de manera que quan algú o tu mateix et prohibeixes una cosa el que tenim és encara més desig i més ganes.
És com quan els pares et castiguen un cap de setmana sense sortir, segur que aquell cap de setmana era súper important i el que més plans tenies per fer... el que diem... quan més et prohibeixes una cosa més ganes en tindràs, per tant això és el primer que has de deixar de fer.
A més, veig que tens certes idees com per exemple que menjar xocolata fa que et surti acne però això està comprovat
que no és cert, és un mite alimentari. Està relacionat amb la nostre predisposició genètica i amb les hormones, per això és difícil poder-ho controlar.
Entenc perfectament els nervis que expliques, pel que sembla aquest noi t’agrada molt i tens por de que ell no sentí el mateix. El problema és quan tot això ho acabes patint a través del cos. Sé que zona a tòpic però si realment una persona només et valora pel teu físic probablement a mig termini no t’interessi. Quan t’agrades amb una persona és important que sentís atracció però sobretot que et caigui bé i que tingueu feeling. Penso que has d’intentar relaxar-te i ser tu mateixa, perquè al final això és el que ha fet que quedeu aquest divendres. Intenta ser tu, ser autèntica i passar-ho bé. Si vas pensant en que no li agradaràs no et sentiràs bé i això acabarà fent que no ho passeu tant bé.
Lluitar amb els estereotips i amb els ideals de bellesa de la nostre societat és complicat, ja ho sé, però al final també em de pensar que el que ens ensenyen no és real. Amb photoshop tots seriem perfectes, no?
Per sentir-te estimada el primer és que t’estimis tu…
Per aconseguir això és molt important que deixis d’exigir-te tant a tu mateixa, no existeix ningú perfecte i que no et comparis amb la resta de gent, ja siguin les persones que surten a la televisió o a les revistes o als teus amics. Cada persona és diferent i aquesta
és la gràcia ja que és el que et fa única. Un altre cosa important és intentar deixar de criticar-te a tu mateix i de dir-te totes aquelles coses que t’agradaria canviar de tu... això només fa que et sentis més insegura. Centret en el que t’agrada i digue't-ho més sovint (si cap apunteu en un paper).
Espero haver-te ajudat una mica i que aquest divendres ho passeu genial!
I sobretot, no t’oblidis de ser TU!
Una abraçada guapa!
Carlota López Ballestar
Psicòloga