Problemes amb un amic, necessito ajuda
Primer de tot gràcies i enhorabona pel treball que feu! :)
Bé, el problema per el qual us escric és el següent:
Tinc un amic (major d'edat) que té TOC, però no es gaire "extrem" té obsessions amb algunes coses, però generalment ho pot controlar, el problema és que moltes vegades se li fica al cap que ha de fer alguna cosa o si no la seva parella el deixarà, o algun amic no el parlar... Estic preocupada per ell ja que vull ajudar però no tinc gaire idea de com fer-ho. Intento que no hi pensi gaire en el tema o fer-li veure que si no ho fa no passa res. (Em podrieu ajudar una miqueta?).
Una altra cosa es que es vol independitzar amb la seva xicota, de fet ja ho tenen gairebé tot muntat, però no té clar que fer. Gairebé ningú sap què li passa (una altra amiga, els seus pares i jo). Jo li vaig aconsellar que li digues a la xicota perquè així li podria ajudar més i tranquil·litzar-lo una mica. Però ell té por del que pugui passar si li diu. Pensa que el deixarà i que no voldrà anar a viure amb ell perquè segons ell està boig. Si això passes li he dit que intervindria i li explicaria tot això a la novia, perquè ella no es preocupes. Però tinc por de no estar fent bé les coses i d'esta caminant a cegues. I sobretot tinc por a que el deixi per jo haver forçat a que li digués.
Què puc fer? Podeu aclarir-me una mica les idees si us plau?, estic bastat perduda.
Estrella Dorca

Hola!
És fantàstic que vulguis ajudar al teu amic i li donis tant suport! Tots necessitem sentir que som importants pels altres i crec que el teu amic t'ho agraïrà. Per altra banda, el TOC és un trastorn que sol anar a temporades (normalment segons el grau d'estrès que viu la persona). Per això a vegades sembla que està més controlat i altres vegades que té un pic d'activació. És important que les persones que comparteixen la vida amb ell n'estiguin al corrent, ja que el poden ajudar més.
Seria bo que ell demanés ajuda a un professional (per assessorar-se de com explicar-ho, per intentar buscar estratègies que l'ajudin i per trobar trucs que poden fer els altres per ell), però has de tenir clar que ell ha de demanar ajuda, això ja no ho pots fer tu. Ha de ser ell el que vegi la necessitat de buscar assessorament professional i qui decideixi explicar-li a la seva parella.
Estigues al seu costat, escolta'l quan estigui preocupat i intenta no centrar-te gaire en els seus rituals (passa'n, no hi donis importància o fes-ne una mica de broma), això rebaixarà la tensió i el grau de preocupació ;)
Una abraçada!
Laia Sala
@teràpia25