Compañero de clase con depresión
Buenas tardes adolescents.cat
Perdón por escribir mi consulta en castellano, pero me manejo mejor.
La cosa es que hace un par de semanas más o menos yo, mis amigas y la mayoría de los de clase, nos dimos cuenta de que un compañero padece de depresión, y nos gustaría de todo corazón ayudarle.
Es un chico con un cociente intelectual bastante alto para la edad que tenemos (16-17 años), y nunca ha mostrado signos de querer estar con gente o relacionarse, es decir siempre lo hemos tomado por un chico muy independiente y que su mayor entretenimiento eran los estudios (alguna vez también hemos pensado que se sentía superior a nosotros y que eramos "unos trozos de mierda"). Pero ahora, parece que de verdad quiere tener amigos.
Aunque se esté medicando y vaya al psicólogo (creo), le queremos ayudar porque no nos hace mucha gracia de que pueda llegar a suicidarse ya que no se lo merece. Yo y mis amigas, hemos estado hablando sobre el tema y tenemos muchas ganas de ayudarle, pero tenemos la sensación de que no se deja. Se cree que ha caído en un pozo sin fondo y que nada podrá solucionar su situación; si le saludas amigablemente es muy probable que no te responda.
No se si sera información muy relevante, pero creemos que es gay, y al estar en tantas situaciones confusas se sienta aun más depresivo.
Nuestros tutores ya saben sobre su situación, pero querríamos ayudarle de todo corazón. Tenéis alguna idea para ayudarle?
Mil gracias
Estrella Dorca

Hola!
Moltes gràcies per la vostra consulta. És molt bonic veure que hi ha persones que es preocupen pels seus companys i busquen la manera d'ajudar-lo.
La depressió és una malaltia molt seriosa i no es pot prendre a la lleugera. No sabem com evolucionarà ni si s'ha plantejat el suïcidi, en tot cas, això és la seva intimitat i ho ha de parlar amb un especialista que pugui entendre la situació. Pel que fa a la seva orientació sexual, també pertany a la seva intimitat i serà ell qui decideixi fer-la pública.
Entenc que esteu buscant les explicacions a la seva situació, però moltes vegades no hi ha una causa concreta, sinó que vas entrant en un pou fosc de pessimisme, perds la il·lusió, l'energia vital disminueix, deixes de fer allò que t'agrada.... i cada vegada et sents més avall al pou.
La manera que teniu de donar-li suport és a partir de petits gestos:
• Saludar-lo al matí
• Demanar-li què tal el cap de setmana
• Proposar-li fer treballs conjunts
• Compartir i fer evidents les seves virtuts
• Quedar fora de l'institut
• ...
Segurament al principi rebutjarà totes les propostes, però mica en mica, si veu que aneu insistint, que el continueu valorant, que el teniu en compte.... és molt possible que comenci a acceptar alguna trobada. Doneu-li temps i deixeu que agafi confiança, que vegi que us preocupeu de veritat i que el voleu incloure en el vostre entorn ;)
Una abraçada!
Laia Sala
@teràpia25