És normal????
Holaa!
Ja fa un mes que no menjo molt... faig tots els àpats, pero intento menjar el mínim possible perquè no em vull engreixar més. El cas es que sem retrasa molt la regla. L'última vegada em va vindre només un dia, i aquest mes ja fa més de quatre dies que m'hauria d'haver vingut. És normal? Que puc fer?
Gracieees
Mònica Fernández

Hola guapa,
Moltes gràcies per escriure'ns. Doncs la veritat és que SÍ, una alimentació desequilibrada i insuficient pot tenir com a conseqüència una alteració del cicle menstrual (i retard), entre moltes més conseqüències negatives per a tu. Per tant, el nostre consell és que deixis de controlar la teva alimentació i intentar aprimar-te pel teu propi compte, és molt perillós a la teva edat. El millor que pots fer és parlar amb els pares i parleu amb el vostre metge per demanar-lo consell i ajuda. També si voleu podeu contactar amb la nostre entitat, us donarem pautes i assessorament:
ACAB (Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia) i F-IMA (Fundació Imatge i Autoestima)
C. Mallorca, 198 pral. 2a
08036 Barcelona
Tel. 93 454 91 09 (que trunquin els teus pares per demanar cita prèvia)
consulta@acab.org
Et deixo una sèrie de consells generals que potser et poden anar bé:
• No passis gana, si el teu organisme detecta que passes gana començarà a voler estalviar energia i no voldrà aprimar-se. Cada cop que tinguis gana, menja!!!
• Quan vagis a menjar (perquè tens gana) pensa en quins aliments saludables t'agraden, per exemple, si és per berenar: quina fruita t'agrada? quins entrepà et podries preparar? tingues a mà fruita fresca, seca o dessecada com plàtan, mandarines, ametlles, nous, figues... són nutritives i alhora t'ajudaran a recuperar el teu pes.
• Recorda que no s'han de prohibir cap aliment, tots es poden prendre! la diferència està en la freqüència i en les racions. Et recomanem que al teu plat cada dia vegis molts aliments d'origen vegetal: incrementa els vegetals, els cereals integrals i afegir proteïna saludable, els llegums són una excel•lent opció. Et deixo un link per saber quins aliments ens convé menjar més i quins menys i les seves racions i freqüència: http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
">
http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
"> Els productes més processats, és a dir, aquells que en la seva preparació se li han afegit més sucres, greixos o sal, també els pots prendre, però de tant en tant. Si comences a prohibir-te encara tindràs més gana de menjar-los. Sempre que ens prohibim alguna cosa que ens agrada tenim més desig de fer-la, oi? doncs amb això passa igual!
• Si creus que menges sense gana, ja sigui per ansietat, avorriment, per distreure't, per premiar-te, per nervis, per sentir-te millor. Busca alternatives, per exemple mirar una pel•lícula, escoltar música, trucar a un amic, fer un tomb... I si veus que no pots deixar de fer-ho (passa habitualment) no et preocupis perquè hi ha especialistes que et poden ensenyar a afrontar la vida sense recórrer al menjar. Demana'ns més informació si creus que et passa això :)
• És molt important que el menjar sigui un plaer, gaudeix a taula d'una bona conversa amb la família :) I menja poc a poc, deixa els coberts entre mossegada i mossegada per posar l'atenció als meravellosos sabors i textures dels aliments a la boca. Triga als àpats principals mínim 20-30 minuts.
• Si tens set beu aigua. Moltes persones confonen la set amb la gana, un consell si dubtes és que abans de menjar provis a beure un got d'aigua i si segueixes tenint gana, llavors pensa què pots menjar que sigui saludable...
• Procura dormir bé, mínim 8 hores i descansar i relaxar-te durant el dia. Si estàs cansada tindràs més gana de menjar aliments rics en sucres, ja que el cos vol tenir més energia, per compensar la falta de son.
• Surt amb els amics i amigues, parla amb ells sobre les coses que et preocupen i sobretot intenta riure tot el que puguis. No li donis massa importància a les coses i dóna't també permís per tenir dies més trists. No existeixen les persones perfectes, ni la vida perfecte! Sabem que les persones que estan més tristes i més preocupades tenen més problemes per mantenir un pes saludable.
• Mou-te a diari. Un cos que no fa activitat física a diari estarà més cansant i per conseqüent tindrà també més ganes de menjar sucres (ja saps... per pujar l'energia). L'activitat física regula molt bé el pes i l'estat d'ànim. Es recomana fer un mínim de 60 minuts diaris que poden estar repartits al llarg del dia: anar als llocs caminant, en bicicleta, patins... també compte endreçar l'habitació i ajudar a la feina de casa... Aquí et deixo un link a la piràmide de l'esport amb idees per mantenir-te activa: http://canalsalut.gencat.cat/web/.content/home_canal_salut/professionals/temes_de_salut/activitat_fisica/documents/activitat_fisica_i_salut_a_la_infancia_i_a_l_adolescencia.pdf
" style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
Potser al teu Centre Cívic, Centre de Joventut o Poliesportiu Municipal trobes activitats que t'encanten! El nostre consell és que optis per activitats en grup, que siguin divertides (així difícilment l'abandonaràs) i a l'aire lliure. Ara bé, l'esport mai ha de ser compulsiu, ni esgotador, ok?
Espero que algun d'aquests consells t'encaixen i sobretot, consulta amb el teu metge o metgessa. I esperem la vostre trucada :) Fins aviat!
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org
www.acab.org