Fumar
Hola!! Ja es la tercera vegada que escric (sobre temes diferents) es que no li puc contar a ningu el que m'esta passant i per aixo us escric tant. Espero que no us ho preneu a broma.
A veure, el divendres quan vaig quedar amb uns amics i el noi que m'agrada, volien fer cachimba (shisha, narguila, com li vulgueu dir). La cosa es que tots els que estaven alli havien fumat ja cigars normals i jo no havia probat mai. Em van dir que la cachimba no feia res i que no era tan perjudicial. Al final vaig acabar provant i em va agradar! No tenia sabor, era només fum. Pero els meus pares saben que els meus amics fumen i no els hi agrada que quedi amb ells perque podria começar a fumar. Em fa molta por que descobreixin que vaig fumar encara que sigui cachimba. Segurament hi torni a fumar... que faig?
Mònica Fernández

Hola guapa,
Gràcies per escriure al consultori d'Adolescents.cat i fer-nos una consulta tan interessant.
Mira, jo tinc molt clar que faria, però has de pensar què faries tu, per a què vols fer-ho? De veritat de veritat creus que agradaràs més a un noi per fumar, si és així, creus que aquest noi paga la pena? Jo per descomptat que no estaria amb ningú que no em tractés bé o que em demanés fer una cosa que no vull, o simplement m'incités (això és persuadir o manipular).
Potser els teus amics tenen ganes de sentir-se adults, transgressors, per això volen fumar, perquè un nen ho té prohibit, no? Però creus realment que fumar els fa més madurs? ser més valorat pels amics? ser millor?
La veritat és que la majoria de la gent no fuma, i moltes ni tan sols ha provat el tabac.  Si t'ofereixen fumar (o consumir sigui el que sigui) pots respondre simplement i amb molta seguretat, demostrant que ets una jove madura i segura de tu mateixa, dient senzillament:
• "No, gràcies...
• Passo...
• Que no...
• No...
• No, no, no... Doncs em sembla que no...
• Que nooo...
• Sí... fumar mola molt! Fas pudor, et gastes la pasta... mola, sens dubte!
• Síii... fumant lligues més... sobretot amb gent a qui li agrada llepar cendrers!
• Tens raó, si fumés semblaria més gran: tindria arrugues, mal alè, em cansaria més... guai!"
I ara, què diràs? ja tens més estratègies de resposta quan t’ofereixin una cigarreta. Potser si escrius al consultori de psicologia, la meva companya et donarà encara més consells, ella és tota una experta :)
Pel que fa als teus pares, el meu consell és que li parlis obertament, li reconeguis. Ningú és perfecte, tothom té dret a cometre errors, i encara més els joves, i això els pares ho saben. Aquí el més important és aprendre dels errors, i per la teva consulta, crec que t'ho ho fas, demostres ser una noia reflexiva.
Et deixo un link per saber més sobre els efectes del tabac: http://controles.diba.cat/adolescents/informaci
%C3%B3-sobre-drogues/tabac">
%C3%B3-sobre-drogues/tabac
Una abraçada preciosa i no deixis que ningú et faci dubtar d
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org
www.acab.org