Mon al revés
Hola, ja sé que deu ser molt estrany sentir-ho, però vull trobar la manera d'engreixar, però no puc. He provat de tot, però res. La meva constitució és prima i ja sé que em direu que cada cos és com és i que l'has d'acceptar i tal, però si hi ha alguna manera d'engreixar, ni què sigui una mica, necessito provar-ho.
Petons!
Mònica Fernández

Hola guapa,
Gràcies per escriure al consultori d'Adolescents.cat. Doncs la veritat, és molt habitual rebre consultes per engreixar-se, en realitat tots volem veure'ns macos, ni massa prim ni massa amples.
En el teu cas probablement tinguis una predisposició genètica a estar prima i això et fa tan difícil engreixar-te. El teu cos sap que està sa i no creu necessari agafar pes. És important que no comencis a alterar la teva alimentació ni el teu cos pel teu compte ja que a la llarga això pot tenir més problemes de pes i inclús problemes amb l'alimentació. Per això et recomanem que consultis al teu metge en la propera visita i et faci una valoració (per descartar qualsevol problema o dificultat per recuperar pes), com també per ajudar-te a estar dins la teva franja de pes saludable.
En el que sí tens molta raó és que el més important i imprescindible és que t'estimis incondicionalment, tinguis el cos que tinguis, SEMPRE!!! De la mateixa manera que estimes als teus amics incondicionalment... Oi que no valoraries més als teus amics per ser més alts, més prims, més forts...? doncs lògicament no. L'amistat com l'amor propi és incondicional i indiscutible. Paga la pena repetir-lo tantes vegades com sigui necessari, mai ens cansarem :)
Això no vol dir que vulguis veure't guapa i cuidar-te. Per això et donem els nostres consells generals per recuperar pes:
Segueix una alimentació SUFICIENT i equilibrada. Hi ha aliments que s'han de menjar més i a diari i d'altres que s'han de menjar ocasionalment, de tant en tant (un cop a la setmana o al mes): incrementa el consum d'aliments d'origen vegetal com les llegums, l'oli d'oliva i la fruita seca i dessecada. http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
" style="font-family: Calibri, sans-serif; font-size: 11pt; background-color: rgb(255, 255, 255);">
Manté un bon estat d'ànim. Les persones que estan més tristes, preocupades o més nervioses tenen més problemes amb el pes i la gana. Per això és important que no deixis de sortir amb els amics i amigues i riure tot el que puguis.
• No descuidis les teves necessitats, aprèn a escoltar el teu cos, a respectar-lo i a confiar en ell. Si estàs molt distreta pots oblidar-te de connectar amb les senyals de gana i, per tant, menjar menys del que necessita. Connecta amb el teu cos i estómac durant el dia, en diferents moments, per comprovar si comences a tenir gana. Si és així pensa, què t'agradaria menjar que t'aporti energia sana i nutritiva? Seria una bona idea portar sempre a mà una bossa amb ametlles, nous, avellanes, festucs, figues, prunes o panses per aquests moments de gana...hi ha tanta varietat de fruita seca i dessecada que trobaràs les que més t'agradin. Els esportistes segueixen molt aquest consell :)
• En lloc d'intentar saturar-te o atipar-te als àpats principals potser t'ajuda més anar menjant en diferents moments del dia, fins estar saciada. Potser podria anar-te bé fer 6 àpats al dia amb un petit ressopó abans d'anar a dormir (un got de llet o iogurt amb mel...), sempre que tinguis gana. Això ho hauràs de comprovar per tu mateixa, a veure que et va millor!
Procura fer activitat física a diari, sense que sigui en excés o esgotadora, que sigui en bona companyia, entre amics i amigues i et resulti entretinguda, a l'aire lliure... L'esport regula molt bé el nostre cos, les persones que estan més grasses s'aprimen i les que estan més primes s'engreixen: regula l'estrès, obre la gana física i incrementarà la teva massa muscular i et veuràs més ample. A més, millorarà el teu estat d'ànim i ajudarà a dormir millor. Pensa què t'agradaria començar a practicar...
• Busca temps per relaxar-te i descansar. Dorm entre 8 i 10 hores. Ja saps que un excés de tensió accelera el metabolisme del cos (crema més energia el teu cos i pot està per tant més prim).
• I si hi ha alguna cosa que et preocupa parla sempre amb algú, demana consell als teus pares...
Hauràs de tenir molta paciència i donar-te temps per seguir creixent, i no deixar que el teu cos sigui un motiu de preocupació. Si estimes el teu cos, fas activitat física per enfortir-lo i et nodreixes amb energia saludable et veuràs molt millor.
Una abraçada i m'agradarà saber si alguns d'aquests consells t'ajuden.
Mónica Fernandez Pérez
consulta@acab.org
www.acab.org