Peso poc???
Hola, últimament els meus amics m'han comentat que estava massa prim. Tinc 15 anys i més o menys mesuro 1,67 i peso 53kg. No faig gaire esport, camino uns 4km cada dia. Hauria de menjar més???
Mònica Fernández

Holaaaa maco!
Gràcies per escriure al consultori d'Adolescent.cat.
Amb les dades que ens facilites podem saber que el teu pes està dins la franja de pes saludable. Una mica per sota del que és més freqüent entre els adolescents, això sí.
Tot i així, seria més significatiu saber si has perdut pes en aquest temps. És per això que potser els teus amics estan una mica preocupats? Si és així, torna a escriure'ns i ens expliques més en detall què  ha passat  i com et sents i així et podrem donar uns altres consells.
Ara bé, si sempre has estat més "primet" que la resta de companys és molt probable que tinguis una predisposició genètica a estar així. El teu cos sap que està sa i no creu necessari agafar pes. És important que no comencis a alterar la teva alimentació ni el teu cos pel teu compte ja que a la llarga es pot tenir més problemes de pes i inclús problemes amb l'alimentació.
A la teva pregunta "Hauria de menjar més?" et diria que més que menjar hauries de seguir un estil de vida saludable i resultat d'això tindràs un cos sa i esvelt sense esforços.  Canviar d'hàbits requereix al principi dedicació, il·lusió, persistència i paciència, però un cop has integrat els nous hàbits en la teva manera de ser i d'actuar, llavors et serà fàcil posar-los cada dia en pràctica. Per tant, et recomanem que més que començar a menjar més per forçar el teu cos a ser diferent, comencis a invertir temps en consolidar nous hàbits alimentaris, emocionals i d'estil de vida: així el teu cos farà goig.
Hi ha una condició imprescindible per poder millorar el nostre cos: ACCEPTAR-LO i ESTIMAR-LO INCONDICIONALMENT, també ara, tal com és.  El teu cos és com el teu amic o amiga fidel, sempre, sempre estarà amb tu i l'estimaràs i l'acceptaràs tal com és, encara que l'ajudaràs en tot el que estigui a la teva mà per cuidar-lo i mimar-lo. Si l'estimes oi que el voldràs cuidar?
Dit això, et cometo algunes pautes generals per persones com tu, que estan primes i volen cuidar-se:
• Segueix una alimentació SUFICIENT i equilibrada. Hi ha aliments que s'han de menjar més quantitat i a diari, i d'altres que s'han de menjar ocasionalment, de tant en tant (un cop a la setmana o al mes). Una regla bàsica és: incrementa el consum d'aliments d'origen vegetal com les llegums, l'oli d'oliva i la fruita seca i dessecada. Trobaràs molta més informació a través d'aquest link:  http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
">
http://www.adolescents.cat/moderaconsultori/ampliacio/
%3Cbr%3E%3Cdiv%20style='width:100%;max-width:100%;overflow-x:hidden;'%3E%3Ca%20target='_blank'%20href=" http:="" canalsalut.gencat.cat="" ca="" vida-saludable="" alimentacio="" piramide_alimentacio_saludable="" "="">
• Manté un bon estat d'ànim. Les persones tristes, preocupades o més nervioses tenen més problemes amb la gana i el seu pes. Per això és important que no deixis de sortir amb els amics i amigues i riure tot el que puguis. Si pateixes demana ajuda per aprendre a gestionar el malestar de manera saludable.
• No descuidis les teves necessitats. Si estàs molt distret pots oblidar-te de connectar amb les senyals de gana i, per tant, menjar menys del que et convindria. Connecta amb el teu cos i estómac durant el dia, en diferents moments, per comprovar si comences a tenir gana. Si és així pensa què t'agradaria menjar que t'aporti energia sana i nutritiva? Seria una bona idea portar sempre a mà una bossa amb ametlles, nous, avellanes, festucs, pipes (amb poca sal) ... o figues, prunes, panses... per aquests moments de gana. Hi ha tanta varietat de fruita seca i dessecada que trobaràs les que més t'agradin. Els esportistes segueixen molt aquest consell :)
• En lloc d'intentar saturar-te o atipar-te als àpats principals, potser t'ajuda més anar menjant al llarg del dia fins estar saciat, que no t'importi fer-ho tantes vegades com fam tinguis. Et podria anar bé fer 6 àpats al dia amb un petit ressopó abans d'anar a dormir, com un got de llet o un iogurt amb mel.
• Comença a fer més activitat física o esport, sense que sigui en excés o esgotador, que sigui en bona companyia, entre amics i amigues i et resulti entretingut. L'esport regula molt bé el nostre cos, les persones que estan més grasses s'aprimen i les que estan més primes s'engreixen: regula l'estrès, obre la gana física i al incrementar la massa muscular et veuràs més ample. A més, millorarà el teu estat d'ànim i t'ajudarà a dormir millor. No ho dubtis, pregunta't què t'agradaria començar a practicar? Si t'agrada caminar podries per exemple apuntar-te a un grup de senderisme... És només una idea, però reflexiona sobre què t'imagines fent quan penses en fer esport.
• Busca temps per relaxar-te i descansar. Dorm entre 8 i 10 hores. Com abans t'he dit, un excés de tensió accelera el metabolisme del cos: crema més energia, tanca la gana i estaries per tant més prim.
• I si hi ha alguna cosa que et preocupa parla sempre amb algú, no t'ho guardis, demana consell als teus pares, professor d'educació física, metge...
• Hauràs de tenir molta paciència i donar-te temps per seguir creixent. Si estimes el teu cos tal com és, fas activitat física per enfortir-lo, l'alimentes amb energia saludable i nutritiva i li dones molta alegria: t'asseguro que en pocs anys el teu cos t'encantarà.
Una abraçada i espero que aquests consells et siguin d'interès.
Mónica Fernández
http://www.acab.org
">www.acab.org
consulta@acab.org
Mònica Fernández
Gràcies per tornar a escriure'ns!
Doncs sembla que sí t'has aprimat i per això els teus amics i familiars estan una mica amb la mosca darrera de l'orella, es preocupen per tu. Tu creus que és resultat de fer més esport durant les vacances d'estiu. Normalment si és per això i no has canviat els teus hàbits alimentaris a hores d'ara ja deuries haver recuperat pes. Com això no ha passat el nostre consell és que verifiquis que no has eliminat o restringit cap aliment (menges de tot) i sobretot que menges suficient, és a dir, que menges fins estar saciat i no passes gana mai. Recorda el consell de menjar fruita seca o dessecada :)
I dona't permís durant els propers dies per relaxar-te d'aquest tema, desconnectar i passar-t'ho bé amb els amics i amigues i família. Riure tot el que puguis. Si hi ha alguna cosa que et preocupa o et fa patir, ja saps que necessitaràs parlar-ho i afrontar-lo.
Ahir vaig llegir "Empassar-se les paraules és el pitjor dels hàbits alimentaris. Indigesta el cor", això resumeix molt el que ens passa a tots amb el menjar i l'estat d'ànim. Hi ha persones que s'engreixen i d'altres s'aprimen quan no estan bé. Al menjar intentem omplir buits com l'amor, la felicitat, la companyia, la confiança, la creativitat, l'orgull o simplement per evitar pensar en altres coses que ens amoïna... però fracassem lògicament, ja que el nostre estómac no està dissenyat per nutrir-nos emocionalment.
Possiblement estiguis molt bé i això no t'estigui succeint a tu, però ja que tens tendència a baixar de pes és important que ho tinguis en compte. És més, ens alegra saber que ara, com abans, t'agrades, això està molt bé, tens molt guanyat per estar sa! Així que simplement segueix els nostres consells que t'havíem donat i si continues perdent pes o sense gana és important que llavors ho consulteu amb el teu metge o metgessa, per descartar qualsevol altre motiu i sobretot per ajudar-te a recuperar el teu pes.
Per últim, crec que t'aniria bé parlar amb la teva família sobre els comentaris que et fan sobre el teu pes o sobre la necessitat de menjar més, explicar-li com et sents quan et diuen això i com t'està afectant, arribant al punt d'estar una mica preocupat. Explica'ls com estàs afrontant aquesta situació, quins consells estàs duent a terme, també pots conèixer el seu punt de vista, demanar-los consells i el seu suport.
Una abraçada forta, et desitgem una bona entrada d'any! i espero tenir notícies teves d'aquí 3 setmanes, et sembla?
Mónica Fernández
http://www.acab.org
">www.acab.org
consulta@acab.org