alimentació, dieta, aprimar...
Hola, m'agradaria poder resoldre alguns dubtes sobre alimentació. El primer es que si em podrieu dir alguna dieta o estil de vida alimentari que no sigui massa extrem perquè quan prohibeixes al teu cos menjar certes coses encara en vol més, però que em faci estar més saludable. (si us plau no em digueu lo típic de menjar un mica de tot, ja ho se)
Un altra cosa que volia dir-vos era que si em podieu recomanar plats saludables per algú que no li agrada massa la verdura ni la fruita. O, si no recomanar-me alguna web de menjar saludable però apetitós.
Moltes gràcies!
Mònica Fernández

Hola guapa,
Gràcies per escriure'ns al consultori d'Adolescent.cat. A veure si et podem ajudar amb tot el que ens demanes!
Ens alegra que ens diguis que no vols res extrem sinó consells que no posin en risc la teva salut: aquest és un raonament molt madur i savi: felicitats!!!
Saps molt bé que prohibir-se aliments, especialment els rics en greixos, sal o sucres, porta a incrementar el desig per consumir-los i, en conseqüència, a sobreconsumir-los més endavant. Per tant, la clau és menjar-los de tant en tant, si et ve de gust. Pensa que aquests productes processats estan dissenyats específicament per a que t'encantin.. Són econòmics i a més els veiem a tothora, als aparadors dels forns del pa, als supermercats, a la nevera o l'armari de casa...  Això fa que massa sovint ens vinguin de gust menjar-hi. Un consell és que a casa no es comprin els productes que no són de consum diari, el dia que vulguis menjar per exemple un croissant, et compres un i t'ho menges molt a gust. Ho gaudeixes sense donar-li més importància.
És més intel·ligent centrar la teva atenció o esforços en menjar saludable que en evitar menjar determinats productes. La primera opció et farà sentir més bé, més tranquil·la, més relaxada; la segona, el pensar en no poder menjar o en evitar menjar segons què, et farà tenir més ansietat, més angoixa i més culpable quan transgredeixis les teves normes o prohibicions...
Doncs passem a la fase de menjar més saludable! quines opcions tens si no t'agrada molt la fruita i la verdura.
Abans de tot has de saber que és molt freqüent que de petits i joves no ens agradin les verdures i algunes fruites. A mesura que passen els anys el nostre paladar es comença a adaptar i a trobar-li el gust. Això passarà de manera natural sempre que no vulguem obligar-nos a menjar res que no ens agradi, perquè el que provocarem és just el contrari: agafem fàstic i encara voldrem menjar menys. Per tant, si vols consolidar uns bons hàbits alimentaris llavors no has de forçar-te a menjar coses que no t'agraden gens, encara que siguin aliments molt recomanables. Ja tindràs temps!
Al principi menjaràs poca varietat de fruita i verdura: NOMÉS LA QUE T'AGRADI. Potser només t'agraden les mandarines i els plàtans. Doncs, només menja aquesta fruita. De la mateixa manera amb la verdura, potser només t'agraden menjar les pastanagues crues o una amanida de tomàquet amb alfàbrega i oli d'oliva. No importa ara per ara, l'important és que identifiquis el que sí t'agrada i això t'ho mengis cuinat com t'agrada. I quan t'ho mengis, l' has de gaudir per a que el teu cervell identifiqui plaer amb aquest grup d'aliments.
De mica en mica fes "tasts", vés provant fruita i verdura diversa o diferents combinacions o preparacions. Recorda que mai t'has d'obligar a menjar-ho,  si no t'agrada. El missatge que li arribaria al cervell seria de fàstic i el rebutjaria en les properes ocasions. Et recomano que vagis a fruiteries o al mercat (evita supermercats) on trobaràs gran varietat de fruites i verdures, i esculls les que et facin més gràcia provar... així aniràs ampliant poc a poc la varietat que consumeixes. Hi ha tantíssimes que és impossible que cap t'agradi.
El paladar d'ara està molt adaptat als productes rics en sucre, greix o sal. I els productes naturals, sense processar, els trobem dessaborits. Però si deixem de consumir tants productes processats el paladar es desensibilitza i torna a percebre amb intensitat el dolç de la fruita i la sal de les verdures i per això comencem a notar-les més intenses i més gustoses. Dona't temps per reeducar de nou el teu paladar.
Potser et va bé no centrar-te ara tant en les fruites i les verdures. L'important és INCREMENTAR EL CONSUM D'ALIMENTS D'ORIGEN VEGETAL. Així que també compte les llegums i les fruites seques i assecades. Les llegums poden ser un ingredient estrella, també com a base de patés vegetals o amanides. Les nous, les avellanes, les ametlles, pinyols, pipes (amb poca sal), festucs... Hi ha tants que també serà difícil no trobar cap que no t'agradi. Entra en una botiga de fruita a granel i agafa una mica de tot i fes tasts. Un grapat de fruita seca o dessecada és un bon berenar o un aliment saludable a triar quan tinguis gana entre àpats.
Un altre motiu pel qual les dietes no funcionen (les persones recuperen el pes perdut) és que fan passar gana i el cos comença a estalviar energia i a treure el màxim profit a l'energia que ingereix (emmagatzema en forma de greix). Recorda: quan tinguis gana has de menjar. De vegades estem distrets i no ens adonem que el nostre cos ens demana menjar i veure aigua. Connecta al llarg del dia amb el teu cos, amb el teu estómac i comprova com si fos el dipòsit de benzina d'un cotxe, si necessites proveir d'energia: menjar saludable.
Prova a fer el següent: quan vagis a menjar pregunta't: "De veritat, de veritat tinc gana?" i si efectivament tens gana, sents les senyals de gana que t'arriba de l'estómac... llavors pregunta't: "Què puc menjar que sigui sa i m'agradi? quines coses he identificat com a saludables que m'agraden?... la fruita..., un entrepà de..., I gaudeix molt menjar-ho, poc a poc, mastegant bé.
Un darrer consell és que si menges sense gana pregunta't "Per a què mengo si no tinc gana?" Potser per avorriment, per distracció, per premiar-te, per relaxar-te,...  El teu estómac no està dissenyat per gestionar les teves emocions ni per entretenir-te; està pensat per aconseguir energia per a que estiguis bé i puguis fer allò que vols. Si menges sense gana estàs alterant el mecanisme que té el teu cos per regular la gana, la sacietat i el pes.
En resum, el nostre consell és evitar tenir aliments molts processats a prop (per evitar que et vingui el desig de menjar-hi sovint); tingues a mà aliments saludables que t'agradin (al principi seran pocs, però poc a poc aniràs tastant i incrementant la llista); menja quan tinguis realment gana; no mengis per distracció, avorriment, diversió... o qualsevol altre emoció o motiu que no sigui nutrir-te; no et prohibeixis cap aliments i gaudeix sempre del que menges.
Per seguir un estil de vida saludable necessites fer activitat física o esport a diari, divertir-te i sortir amb els amics i amigues i sobretot no preocupar-se massa per les coses. El canvi d'hàbits alimentaris s'han de fer des de casa, tota la família. Ningú a de seguir una dieta diferent, tret que el metge ho recomani. Per tant, el nostre últim consell és que parlis amb els pares i mireu entre tots de millorar la salut de la família.
I aquí et deixo, tal com ens demanes, un link a una pàgina amb receptes saludables:
http://salutpublica.gencat.cat/ca/publicacions_formacio_i_recerca/publicacions/receptes/index.html
">
Personalment m'agrada molt el paté de cigrons (hummus), és aquesta la recepta:
Ingredients (per a 4 persones)
http://salutpublica.gencat.cat/web/.content/minisite/aspcat/promocio_salut/alimentacio_saludable/imatges/hummus.jpg_1710461965.jpg
" width="167" height="178" title="Hummus" alt="Hummus" style="border-width: initial; border-style: none;">
• 400 g de cigrons cuits
• 2 grills d’all
• 3 cullerades soperes de tahini o pasta de sèsam
• Comí al gust
• 4 cullerades de suc de llimona
• 3 cullerades soperes d’oli d’oliva verge
• Sal i pebre
• Bastonets de pa
Preparació
1. Passar els cigrons per la batedora fins obtenir una pasta homogènia.
2. Afegir el tahini, els grills d'all pelats i picats, el suc de llimona, el comí, l'oli d’oliva i salpebrar al gust. Barrejar entre 3 i 5 minuts fins que quedi una consistència suau.
3. Presentar-la amb els bastonets de pa.
Aquesta recepta i moltes altres les tens aquí:
http://salutpublica.gencat.cat/ca/ambits/promocio_salut/alimentacio_saludable/els-llegums/consells-gastronomics/index.html
#pestanya-4">
#pestanya-4
Una abraçada,
Mónica Fernández
consulta@acab.org
www.acab.org